Sunday, April 21, 2013

Bersalin diperantauan

Masuk arini, Marwa sudah berusia 1 tahun 9 bulan... Tapi, masih terbayang-bayang lg diruang mataku saat2 melahirkan Marwa.... Masih terngiang-ngiang lg di cuping telingaku segala kekalutan yg berlaku... Masih teringat-ingat lg wajah suami yg teruja bercampur sedih melihatku menahan sakit... Ooh,begitu pantasnya masa berlalu...

17/07/2011
12.00 a.m - bersiap utk tidur... baring2 tp tak boleh nk lelap sbb rase sakit cam senggugut. cube utk mengiring tp terase lbh sakit. Beritahu DaunKuchai dan die tanye dh nk bersalin ke... Rase macam belum sbb blh tahan lg. Cube pejamkan mata dan akhirnya terlelap juga.

18/07/2011
5.00 a.m - solat subuh dan sambung tido semula walaupun masih terasa sakit. 
8.00 a.m - bangun tido dan kejutkan DaunKuchai... suruh DaunKuchai belikan sarapan sbb tak larat nk masak.
2.00 p.m - br nk msk utk lunch tibe2 sakit makin kuat... Tak jd nk msk terus suruh DaunKuchai beli chawarma...tgh2 mkn tuh sakit tibe2 dtg blk... tgk jam dan sah tu sakit nak bersalin sbb sakit tu dtg 5 minit-5 minit... Beritahu DaunKuchai nk gi hospital lps asar.
6.30 p.m - bergerak ke hospital dgn berjalan kaki sbb dekat... Walaupun blh sampai dlm masa 5 minit tp ambil masa sampai 15 minit sbb tak larat nk jalan... Malu nk suruh DaunKuchai papah sbb tgk ramai org lalu-lalang dok jeling2 kehairanan melihat aku jln terkepit-kepit menahan sakit...huhu.
6.45 p.m - sampai2 terus daftar... cepat sbb time tu tak ramai org bersalin... Campur aku ada 2 org je... yg sorang tu dh selamat bersalin pg tu secara ceaserian...huhu.
6.50 p.m - 2 org nurse dtg utk cek jalan... syukur jln dh terbuka. Bila tanye bape cm nurse tu geleng kepala tak tau dan suruh tunggu doktor sampai.... Pulak dh...
7.15 p.m - Doktor sampai dan terus cek jalan. 4 cm doktor ckp... Doktor tanye nk bedah ke sbb ternampak parut bedah yg lame... Aku dan DaunKuchai serentak jwb taknak. Fullstop. Doktor mintak kertas keputusan scan aku kt DaunKuchai. Lepas tgk result tu,doktor ckp tak blh bersalin normal sbb kepala baby ngan pintu rahim jauh... DaunKuchai berkeras ckp blh sbb mase check up bulanan doktor yg memeriksa aku ckp aku blh bersalin normal. Tibe2 terdengar bunyi "pop"... Terase kainku basah suam. Rupe2nye air ketuban pecah. Jd doktor bg mase sejam lg, kalau kepala baby tak turun jugak aku terpaksa ceaser. Oh, jgn la... doaku didlm ati...
7.30 p.m - Tgh kalut2 tu kak Rahmah sekeluarga dtg... Kak Rahmah yg tgk aku terbaring ats katil terus suruh aku bgn mandi. Kata kak Rahmah petua org dulu2 kalau nk mudah bersalin kena mandi. Aku ape lg terus berjalan menuju ke toilet dan mandi. Sudah mandi tu kak Rahmah suruh aku jln2 keliling bilik utk bg baby cepat turun dan masuk laluan...
8.45 p.m - Doktor dtg utk cek jalan buat kali yg terakhir... Fuhh, mudah2an jln dh terbuka lg... Tettt... jangkaanku ternyata silap, keadaan masih ttp sama... 4cm... Doktor x blh tunggu lg,aku mesti dibedah dgn segera, takut baby lemas... Itu kata doktor... Aku redha, kalau itu adalah yg terbaik utk ku dan baby...
9.00 p.m - Doktor dan nurse mempersiapkan aku utk dibedah... Kemudian, aku dibawa masuk ke Operation Room... Selepas dibius separuh badan, mereka pn memulakan operasi keatasku...
10.30 p.m - Kedengaran satu tangisan yg dinanti... Aku masih ttp memejamkan mata. Takott... Nanti ternampak plak perutku yg terburai tuh.. .oohh... So,scary..! melihat keadaan aku yg kaku x bergerak tuh membuatkan doktor panik.. Seorang doktor yg ditugaskan utk membius aku td menggerak-gerakkan badanku.takott agaknya aku pengsan... Aku pn buka mata.Doktok menunjukkan babyku... "She is a girl", kata doktor... Ohh... Alhamdulillah...

Lahirlah seorang lg putriku ke dunia ini... Zahratul Marwa Binti Mohamad Faisal. Jd sekarang,aku dh ada 2 gegirl... dan tgh berfikir-fikir nk tmbh sowg lg... Kalau blh nk boboi plak,heheh. Ada ke ape2 petua utk dptkn ank lelaki yek??huhu

4 comments:

Anonymous said...

waduhhh...enak sekali bila punya dua anak...lagi kalu anak itu lucu banget deh..tahniah dari saya...

dari;
arti, bandung

Cik D momy the ZAs said...

Blog hopping. Baca entry ni. Hihi

Cik D momy the ZAs said...

Blog hopping. Baca entry ni. Hihi

Cik D momy the ZAs said...

Blog hopping. Baca entry ni. Hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...