Wednesday, June 29, 2011

Kenduri Aqiqah Arab Morocco.....

Aqiqah merupakan satu ibadat yg sangat dituntut dalam Islam.... Setiap umat islam seharusnya pernah diaqiqahkan oleh orang tuanya..... Tak kiralah masa bila yg penting ayah atau ibu kita pernah buat aqiqah utk kita.... hukum aqiqah dalam mazhab imam As Syafie adalah sunnah muakkadah... maknanya sangat2 dituntut kita melaksanakannya...

Dan 3 hari lepas aku berpeluang utk melihat sendiri bagaimana arab moroccan melakukan ibadah aqiqah ini... yelaaa bukan senang nak dapat jemputan arab cam majlis2 keramaian kita kat malaya sana... aku mmg dah lama teringin nak join kenduri kawin diaorang ke... kenduri bertunang ke..kenduri arwah ke... (arab sini tak pernah buat pun kenduri arwah cam kita kat malaya...)... bukan apa.. masa aku kat malaya dulu bole kata hari2 dapat jemputan kenduri.. paling koman kenduri tahlil arwah... belum kira lagi cuti hujung tahun...kekadang sampai 4 biji rumah serentak buat kenduri.... bila dah bertembung kenduri mulalah berlaku pembaziran.... tu yg sedih.. orang kat sini sampai cari makan kat tong sampah.. yg kita pulak boleh buang2 camtu je.... malaya... malaya..

Hidangan I

Kambing..Hidangan II
Aku dijemput oleh tuan rumah utk datang lepas isyak... dalam fikiran aku biasala buat kenduri lepas isyak nih... kita pun kekadang buat kenduri  waktu camtu jugak... Kebetulan pulak isyak kat sini masuk pada pukul 10.20 malam.... Jadi aku ngan En. Sofri planned pergi dalam pukul 11.00 malam...hahaha... korang kena ingat pukul 11.00 malam tau.... maksudnya time  sampai je, terus makan... takyah dah tunggu2... sebab arab sini takde marhaban atau tahlil cam kita....

Rupa2nya bila kami sampai majlis belum mula lagi... bila kami tanya tuan rumah, dia cakap tengah tunggu ayah dan adik beradik dia dari kampung...Takpelaa kalu camtu.... Untuk pengetahuan, majlis nih dibuat asing2 antara lelaki dan perempuan... perempuan sesama perempuan je... dan majlis diaorang sebelah petang.. dalam pukul 3.00 pm.... Masa kami sampai tu dah adalaaa 3-4 orang Pak Aji yg sedang bersembang... terkejut jugak diaorang bila ada tetamu asing yg join kenduri aqiqah nih... Mula lah diaorang tanya kami macam2 soalan... Dan yg paling penting bila diaorang tau kami nih rakyat malaya, maka berlakula puji memuji sampai ke langit yg ke-7... macam2 diaorang puji rakyat malaya.... cakap orang islam malaya nih betul2 mengamalkan islam la...berakhlak mulia la... bersistem la... negara islam termaju la... siap diaorang cakap lagi, yg malaya skrg tengah proses nak buat helikopter... perghhhhhhh!!!! mula2 kembang jugak idung kami... tp bila aku fikir2 balik... pujian tu diaorang basedkan dengan pelajar2 malaya yg belajar kat sini atau dengan jemaah haji yg mereka jumpa di Mekah... aku jadi sedih dan hiba...

Sebabnya kalu diaorang semua tau hakikat sebenar apa yg berlaku kat malaya waktu ini pasti perception diaorang tentang kita akan berubah... tentu diaorang akan frustrated menonggeng.... Bayangkanla bole kata hari2 ada kes buang bayi... bayangkanla berlambak2  klip perlakuan seks rakyat malaya kat you tube ( aku tak tengok yee... cuma dapat maklumat saja... kang korang tuduh aku tengok plakkk.. tak relaa...!!!) Kes ragut yg tak henti2... scandal pemimpin islam, perlakuan artis yg tiada batas... dan macam2, yg mana sedih utk aku tulis kat sini...

Tepat lebih kurang jam 12.00, sampaila keluarga tuan rumah dari kampung...maka majlis pun bermulala.... jeng.. jeng... jeng... aku ingatkan terus makan...rupa2nya sebelum majlis soru-menyoru ada bacaan ayat2 suci alquran terlebih dahulu... Pak2 Aji yg tanya2 kami tu adalah orang yg dipertanggungjawabkan membaca ayat2 suci alquran.... lepas siap bacaan alquran...diaorang sembang2... makanan belum sampai lagi.. yg sampai baru syai maghriby.... jam dah menunjukkan 12.30... lepas je minum2 tu ada pulak bacaan alquran kali kedua... maka bacalah mereka dengan cara bacaan morocco hampir 15 minit.... Bacaan alquran cara morocco ni mmg lain dari yg lain..sayangnya aku tak bawa handycam utk record bacaan diaorang... rugi plak aku rasa....


Dalam 12.45 mlm, salah seorang Pak Aji bacakan doa.... (Aku syak dia nih mungkin imam masjid...) Aku kata dalam hati yessss!!!... dah baca doa nih kejap lagi makan la...tak sabar dah aku sebenarnya...maklumla dekat pukul satu malam dah... Lepas je habis bacaan doa.. syai maghriby datang lagi... yeahhhh!!! dah hampir dahhh nak makan-makan.. biasala air sampai dulu...makanan dan lauk pauk datang kemudian.... Tp sangkaanku meleset... lepas minum syai tu... Geng2 Pak Aji tu start pulak dengan selawat nabi.. kira cam marhabanla kalu kat tempat kita... cuma nada dan iramanya berbeza... Aku pun dah mula suspen.. ada makan ke tak nih.. ntah2 kenduri diaorang nih padan dengan syai maghriby diaorang je...!!! hhuhuhu...


Lebih kurang pukul 1.30 mlm, habisla bacaan selawat ke atas nabi tu.... lepas selawat selesai, bacaan doa sekali lagi dibacakan oleh salah seorang Pak Aji yg aku syak Pak Imam kawasan situ... lepas habis je bacaan doa... diaorang pun sembang2.. macam2 topik yg diaorang sembang.. dari tajuk agama sampai ke tajuk kesihatan.. respek jugak aku kat diaorang nih... untuk makluman, yg dijemput utk ke kenduri nih tak ramai... adalaa dalam sekitar 15 orang.... 5 orang bukan ahli keluarga tuan rumah termasuk kami berdua, yg lain2 semuanya kaum kerabat dia je....

Tengah2 sedap diaorang bersembang ( aku layan je diaorang tu sementara nak tunggu hidangan sampai..) Tiba2 Pak Imam tu minta izin dengan tuan rumah utk bagi sedikit tazkirah.... perggghhh!!! tazkirah agama tengah2 malam...masa tu dah dekat pukul 2.00 pagi.. Tahan pulak mata pakcik2 arab nih berjaga sampai lewat pagi.. yg Pak Imam tu pulak bersemangat je aku tengok masa bagi tazkirah.. sekali sekala dia akan tanya aku.. faham ke takk... Dia bg tazkirah tentang ibadat aqiqah menurut islam yg sebenar... Seingat aku kat malaya tak pernah lagi Pak Imam sampaikan sepatah dua kata sebelum hidangan majlis sampai... Pak Imam kita lagi cepat makan lagi bagus... kekadang tahlil pun nak express je... yg penting makan!hhahaha...!!


Aku pun dah mula yakin yg majlis aqiqah arab morocco nih setakat minum teh maghriby diaorang je.. minum teh 4-5 gelas pastu balik... sebab jam dah dekat pukul 2.30 pg makanan tak sampai2 pun lagi... mungkin diarang hanya jamu kaum hawa... sebab bini aku cakap masa diaorang sampai tu ada makan-makan... yg geng2 laki kira amik makanan rohani jelaahh!... Namun selesai je Pak Imam tu bagi tazkirah, selang 2-3 minit, hidangan pertama pun sampai... ayam 3 ekor utk dimakan oleh 6 orang.. maknanya setiap 2 orang  utk seekor ayam... arab sini memang biasanya memiliki tangki perut yg agak beso...


Lepas je selesai makan ayam... ayam ngan roti je tau.. takde nasi2... datang plak hidangan kedua.. iaitu daging kambing.... maka kami pun makanla semua makanan tu.. aku ngan En. Sofri mmg tak bole nak abiskan dah.. mana tahan, dah dekat pukul 3.00 pagi!!!... kalu kat malaya dah lama dah para jemputan cabut lari kalu makan lewat2 camni... so kami makan je apa yg termampu... dan yg terakhir datangla buah2han sebagai pencuci mulut.... Selesaila majlis kenduri aqiqah yg kami tandang tu... aku mmg dapat pengalaman baru... banyak benda yg aku dpt masa pergi kenduri nih... dan yg paling penting acara makan-makannya bermula seawal jam 2.30 pagi... satu record yg tak pernah aku buat sebelum datang sini.... mmg tabik spring aku kat pakcik2 tu yg bole tahan mata dan perut diaorang sampai waktu lewat pagi camtu... hahahha!

Marahlah... jika ianya perlu...

Semua orang ada sifat marah... sebab insan mmg diciptakan dengan sifat itu... hanya robot je yg tak tau marah... camtu jugak ngan mesin fotostat atau komputer... bagila banyak mana pun helaian kertas utk difotostat... seratus... seribu atau sejuta... pasti mesin fotostat itu tak akan marah... paling2 pun dia akan jammed sebab kita dok kerjakan dia siang dan malam.... ataupun ink fotostat tu dah abis... ataupun kertas carbon dia dan rosak...

Itu mesin.... tp manusia lain.... manusia ada perasaan... manusia ada nafsu... manusia akan marah bila hak2nya tak dipenuhi dengan adil dan saksama... manusia akan marah bila rasa dirinya ditindas dan dizalimi... sebab tu takde seorang insan pun kat dunia nih yg tak pernah marah.... kena pulak yg jenis panas baran... bukannya tak pernah marah... mungkin hari2 dia akan naik angin... mungkin setiap saat ade je rasa yg berbuku kat dada dia... mungkin setiap jam dia akan mengamuk... pantang orang lain silap sket... dia akan lahirkan perasaan marah itu...

Aku rasa amat bersyukur bila tak tergolong jenis yg cepat marah... (aku rasala... sebab tak penah pulak orang cakap aku nih jenis belasah orang je setiap masa...) hhhaha... tp 2 hari lepas aku sempat melihat bagaimana orang2 arab morocco nih lahirkan rasa ketidakpuashatian mereka... arghhhhh... mungkin ini adalah pengaruh semasa yg bermula di Tunisia... kemudian merebak ke Mesir... kemudian merebak ke Libya... tp aku yakin mereka semua benar2 rasa hak2 mereka sebagai golongan marhein tidak dipenuhi... biarlah apa kata orang negara lain sekalipun tp mereka the moroccan rasa inilah jalannya utk menuntut hak yg belum tertunai...


Syok jugak bila aku tengok diaorang semua berarak... ramai polis yg ada kat situ... aku pun apa lagi joinla sekaki... barula  rasa yg aku nih sebahagian dari mereka... walaupun idung aku tak setinggi idung diaorang... sekurang2nya aku sempat juga menjadi demonstrant menuntut hak2 sejagat.... barula pejuang sejati namanya!!! arghhhh.... mmg kesian bila tengok keadaan kebanyakan masyarakat morocco nih... ramai graduannya takde kerja... pernah sekali seorang arab datang ke rumah budak malaya di sini utk betulkan piring parabola... dan bila aku tanya dia nih mmg pakar ke bab2 membaiki parabola, tv, radio dll... dia jawab tak... aku pun tanyala, dia tengah buat apa masa tu... dia jawab yg dia tengah siapkan tesis phd dia dalam bidang biologi... terkejut katak aku... pelajar phd dalam bidang biologi takde kerja... dan sedap2 bantu orang baiki parabola... bukannya sorang yg camtu... rupa2nya ramai lagi graduan master, phd yg takde kerja...

Mungkin demonstrasi pilihan mereka utk menyatakan rasa marah itu... aku tak pelik sebab yg turun rata2 golongan rakyat biasa... golongan kaya... tokeh2 besar mmg akan cakap membuat demo ini adalah satu tindakan bodoh... satu tindakan yg merugikan... tp diaorang pernah tak fikir ttg susah dan payahnya golongan ini utk mencari sesuap nasi... eh silap... sebuku roti! (arab mana makan nasi daaa..) dan aku lihat riak2 marah itu terserlah di wajah2 mereka... bila aku join sekali ngan diaorang, mereka rasa bangga dan teruja... maklumla aku nih foreigner.... bila sekali aku snap gambar peserta demo itu... mereka tersenyum dan angkat jari menunjukkan tanda bagus... lalu aku pun tersenyum dan katakan pada mereka.... Marahlahh saudaraku sekalian... jika ianya perlu.... 


Friday, June 24, 2011

Geramm je aku nak gigit telinga budak tu!!

Semalam aku pergi solat...macam biasa peneman sejati aku ialah Wardatul Ahlaa....takdan azan lg dia dah beria tarik tangan aku ajak pi masjid....bertuah betoi si Ahlaa nih...Jd sebagai bapak yg soleh aku kena tunjuk tauladan yg baik pada dia...takkan kalu anak dah ajak ayah pi masjid kita nak marah pulak kan..???tu zalim nama dia....hhahhha....

Jd kami pun pergila...cuaca skrg mmg panas...sebab tu antara maghrib dan isyak tu aku balik rumah pekena air sejuk secawan dua...pastu baring2 depan kipas...fuhhh nyaman tak terkira...??Yang si Ahlaa pulak dah tido lepas asar...tu yg dia cergas semacam jee...aku tau dah politik dia ajak aku pergi masjid...sure dia nak lari2 pusing ala2 marathon gitu...tp aku tak kesah pun..jangan dia naik atas badan pak imam masa tengah sujud sudah....kang pak imam tu rasa berat je masa nak naik rakaat seterusnya...silap2 tak bangun terus..kan dah jadi kes nayaaa...!!!


So bila je iqomah aku pun pesan kat Ahlaa ..:" jangan bising2...jangan lari2 depan orang solat...jangan panjat belakang pak imam...duduk kat belakang tau.." Ahlaa pun angguk tanda faham...masa tu jugak ada seorang budak arab lelaki...rambut kerinting2...badan montel dan beso skit dari Ahlaa....Ahlaa nih pulak mana bole tgk ada budak yg beso lebih kurang sama dia...semua dia ingat kawan...semua dia ingat bole buat main sekali...Maka Ahlaa pun pegila nak main ngan budak arab tu...aku pun tak tau apa yg diaorang mainkan...sebab aku tengah khusuk solat...ingat tu..tengah khusuk solat...kah kah kah...

Aksi ahlaa menggigit selepas aku ajar!
Sebelum tu, aku tengok Ahlaa cam teruja je bila nampak budak arab tu ada sekali...lgpun bila aku tanya kenapa nak ikut aby pi masjid...dia sokmo akan jawab..:" Ahlaa nak tengok kawan Ahlaa ada ke takkk..."...gelihati aku bila dia jawab camtu...sebab setahu aku Ahlaa mana ada kawan pun kat bumi barbar nih... kawan dia para2 ammu kat rumah Daruz Zaq dulu ngan ibu2 dia kat FBI je...rasanya semua dah beso2 dan bole menikah belake...bukan sebaya Ahlaa...ahakss...

Namun bila je selesai pak imam bg salam...aku pun cari kat mana Ahlaa...sebab biasanya dia akan cari  dan lari ke arah aku..tp kali nih tidak....aku apa lagi suspenla  takut apa2 jadi kat dia...rupa2nya dia tengah terbaring kat ruang belakang masjid...bila dia nampak je aku.terus dia nangis dengan suara yg agak kuat...pastu peluk aku kuat2...perghhh masa nih terasa naluri kebapaan aku tercabar...sapa pulak yg buat anak dara sulong den nih..??

Rupa2nya budak laki arab tu dah hentak kepala Ahlaa...dia pijak ngan kaki...dia buat ala2 smackdown yg cam dalam WWE tu...mgkn dia rasa dia The Rock kot...jd bila nampak lawan masuk gelanggang dia pun mula nak gusti...yg Ahlaa nih mmg dari dulu..asal je ada orang buat dia..dia tak melawan...bila aku tanya napa dia tak lari..dia kata sebab aby suruh duk kat belakang diam2!terkedu aku dengar jawapan tu...

Aku pun terus ajak Ahlaa balik rumah..takdan nak solat sunat....masa nak balik tu ayah dia tanya aku...anak dia buat Ahlaa ke...Aku cuma angguk kepala..dan cakap benda kecik je...no problem...Tp bila aku tengok lagak dan gaya anak dia...aku rasa macam nak gigit je telinga dia bior putus...baru dia rasa camne aksi WWE yg sebenar...sedap2 je dia pijak kepala anak aku yee..ko tunggula esok malam...kalu den jumpo...den gigit telinga kau dua-dua....geram betoi aku!hahhaha...

Thursday, June 23, 2011

Shopping2 + Makan2 + Main2 = Penat

Minggu lepas aku pegi marjane... Saje nk tambah brg2 baby yg tak brape lengkap... Punye la syok shopping brg2 baby ni... Excited rase... Macam tengah pregnant ank sulong plak...  Main ambik je mane2 brg baby yg nampak cm comel tu,hehe. DaunKuchai geleng kepala je sambil2 belek dompet duit... Takut budget lari la tuh... Ala, ape salahnya... Utk ank kite gak, aku tak beli langsung ni brg2 aku... semuanya utk sikecil tersayang... Ahlaa tgk je brg2 adik die dlm trolli... Sian plak aku tengok die, mybe die pelik kot nape brg die satu pun takde...huhu. Aku ckp la aku dh belikan die susu ngan mainan... Lagipun baju die dh banyak... Mama aku dh kirimkan ari tu... 4 pasang lg... Sampai kt kaunter bayaran,hehe... Tersenyum je DaunKuchai nk bayar... Dia rase murah sangat la tu...ngeee.

Ni gambar thn lepas... sbb tu dlm trolli takde brg2 baby 
Aku lupe nk snap gambar dpn marjane ni... jd letak la gambar tahun lepas punye... Ok la tu... Sekadar nk beri gambaran tentang marjane ni... Lepas shopping kami pun makan... Aku tak lapo sangat, maybe kenyang sbb dpt shopping kot...hehe. DaunKuchai pesan pizza tuk 2 org makan ngan air jus segelas... Gelas tu beso jd aku kongsi 3 org... ngan Ahlaa skali. Siap makan kami pun bawak Ahlaa pegi main kt kawasan situ... Yela dr mula2 sampai lagi die asyik tarik2 tangan aku ajak pegi situ... Lagipun dh janji ngan die nk bawak gi main. Kt sini jela tempat yg Ahlaa boleh main... Selain buaian yg DaunKuchai buatkan kt belakang umah tu,hehe.

Di hadapan tempat permainan Ahlaa
Kt atas tu pun gambo tahun lepas gak,hehe. Tengok la baju samakan... Lupe gak nk snap,huhu. Syok sangat aku tengok Ahlaa main... Yela, jarang2 skali kami dtg sini... Dtg pun kalau ada brg penting yg nk dibeli. Slalunya kami suka singgah label vie, dkt sket ngan umah... Boley jln kaki je. Nk gi marjane ni kena naik teksi, jauh sket la...

Kudaku lari gagah berani...ayuh lari...ayuh kudaku lari...
Haa, yg kt atas tu br la gambo betol... Yg ni mase kami pegi minggu lepas. Tak ambik dh yek gambo tahun lepas punye... Tengok la muke Ahlaa tu, hepi sangat la tu dpt naik kuda...

Lagi gambo Ahlaa... 

Nk buat peace tp tak jd


Ni plak gambo DaunKuchai... Seronok nampak...


Gambo atas tu ala2 main cam jinakkan lembu la... Ala macam kt dlm tv tuh... Yg nih selamat sket kot sbb kalau jatuh tak sakit sangat... Tp pening gak la kepala DaunKuchai sbb lembu ni liar... Asyik dok pusing2 ngan menanduk je... Dapatkah DaunKuchai menjinakkan lembu liar ni....??? ermmm... errr...Aaaa... Korang tanye DaunKuchai sendiri la yek...!!

Apa bang..kena bayar lain kali..???

Benda yang paling aku lemah sekali dalam idup ini ialah menunggu...yaaa istilah menunggu cukup utk buat aku tension dan lemah gemalai...aku rasa macam takleh masuk je ngan istilah menunggu...macam tak ngaammmm jee....aku tau sabar itu separuh dari iman..." Kena sabo....kalu tak sabo...masuk kubo..! " penah kawan aku kata camtu sewaktu waktu dulu...

Disebabkan istilah menunggu inilah aku pernak reject seorang awak cun...masa tu aku tak ingat dah aku tingkatan berapa...cuma yg pasti awek nih mmg cun gila laaa....kira kalah lisa surihani dia punya kecunannya...(syuhh..jangan cite kat Ummu Ahlaa tau...ini secret!..) menjadi rebutan muda mudi ketika tu...Dek kerana aku pun encem jugak masa tu...aku pun approach la dia...nak jadikan steady makwe...maknanya kalu aku dapat dia mmg pasangan hangatla kat sekolah....macam awie ngan erra dalam cite sembelit..hhahahha....

Bila aku luahkan segala isi hati yg terpendam kat dia...dia bole pulak cakap .." boleh tak awak menunggu sedikit masa lagi...nanti baru saya buat keputusan..." Aku mmg dari kecik dah alergic ngan istilah menunggu nih...So tanpa membuang masa aku reject dia terus dari kamus hidup aku...tak kiralah cun ke tak...macam lisa surihani ke tak...main ngan istilah menunggu nih...aku takleh kompromi...hahha padan muka dia!!!


Macam tu jugak bila aku apply satu kerja yg gaji dia very outstanding...gaji ribu raban...kira sepadan la ngan status aku pada waktu tu...lelaki bujang urban terkini...Dengan persiapan yg begitu rapi...siap pakai tie apa cukup...aku pun pegi temuduga...semua soalan yg penemuduga tu kasi aku jawab macam kacang je...aku siap betulkan lagi kesalahan fakta yg penemuduga tu tersilap..teruja dia!...malu2 dan merah padam muka bila aku cakap fakta dia salah...tp bila aku tanya...diterima kerja ke tak...ketua penemuduga pun cakap..." Encik tunggu dalam 3 hari...pihak kami akan bg keputusan..." aku dengar je kalimah menunggu dalam ayat dia...aku terus angkat kaki dan blah...aku pun amik kerja aku skrg...tgk2 dalam 3 hari...sampai surat dari syarikat tu..dan cakap aku DITERIMA kerja! tp nak buat camane..aku dah amik kerja lain......(kerja aku skrg nih gaji dia 20 tahun lg takleh lawan gaji sebulan kerja kat syarikat tu...) argghhh aku peduli apa gaji dia beso ke tak..syarikat established ke tak...napa beria iya suruh aku tunggu..??padannnn muka syarikat tuuu........


Dan pada hari ini bila aku nak pergi bayar bil air ngan api kat wikalah tauzi' maa' wal kahraba'( kira cam pejabat air dan letrik la..) aku pergi sebanyak 3 kali...kali pertama lebih kurang jam 9 pagi...pejabat tu buka pukul 8.15 pagi...kira awal la jugak aku pegi....sampai je, aku kena amik tiket giliran...bila aku tgk angka kat tiket aku ngan angka yg tertera kat skrin beza dia lebih kurang seratus...aku congak2 mgkn dalam sejam baru sampai turn aku kot...aku pun balik rumah...buat keja lain dulu...


Kali kedua plak..aku sampai kat situ pukul 11.52 tengahari....aku pun tgk skrin...laaa turn aku dah terlepas! maknanya bajet dan congakan masa yg aku buat tersasar...terpaksala aku amik tiket lain...tengok je kat tiket baru...aku dapat nombor 1361....yg kat skrin plak baru 1203...perghhh lebih seratus nih...lagi lama aku kena tunggu!!!aku pun apa lagi...cam biasa angkat kaki dan blahhh....


So aku pegi untuk kali ketiga iaitu jam 2.00 pm...pejabat tu tutup pukul 2.30...korang tgkla pak2 arab nih keja...dari pukul 8.15 pagi sampai 2.30 je...punyala efektif!!ahaakss...semalam aku sampai 2.31..dah takleh masuk..sebab tu arini aku datang pagi...kali ni aku stay sampai dia tutup pejabat...aku tgk orang masih ramai lagi...pelik jugak aku ngan depa nih..dah tgk orang ramai...bukala banyak skit kaunter...nih takk....

Aku tunggu lebih kurang 45 minit...lama dah tu...ikut hati mmg nak cabut dahhh..tp aku sabor..sebab kata tuan rumah aku..kalu tak bayar arini..api ngan air nak kena potong...aikk??mana bole...aku nak mandi ngan apa kalu air kena potong..skrg dahla suhu panas tengah memuncak..!!sampai je turn aku...aku pun hulur resit kat kerani tu...dia buat campur tolak kali bahagi..dia kata aku kena bayar 597.00 dirham...ait??camne jadi camtu...sebab ikut perhitungan aku dalam 497.00 dirham je....dia kata ada bulan lepas punya bil aku belum settled...aku pun cakap kat dia...takpela kalu camtu...aku bayar setakat 500.00 dirham dulu..baki dia aku settle bulan depan..alah bukan banyak pun...100 dirham je lg...lagipun aku nak bg dia duit...bukan nak minta duit dari dia!!!

Tp dia cakap takleh...kalu nak bayar...kena bayar semua...bayar sekaligus..takleh hutang2...aku pun tanyala..kenapa? dia cakap sistem takleh terima...maknanya sistem komputer dia takleh nak tolak jumlah yg aku nak bayar...nanti komputer hang dan pening kapla! aku pun cakap jelah...amikla 500.00 nih dulu...pastu 100 baki dia tu masuk jelah kat bil akan datang....dia berkeras jugak cakap..TAK BOLE!..aku pun dah pasrah dan tak ingat apa2 dah..cuma ayat terakhir yg aku tanya kalu tak silap..." apa bang..kena bayar lain kali..??" brader tu pun angguk kepala....maksudnya hari nih aku datang 3 kali...dari pukul 9.00 pagi...pastu aku tunggu 45 minit..tp kerja tak jugak selesai...kena pulak datang lain kali...jawapannya 2 minggu lagila aku datang...padan muka kooo pejabat air dan letrik kenitra!!!arghhh....


Tuesday, June 21, 2011

Posto... posto...

Semalam aku ajak DaunKuchai gi pejabat pos... nk tgk sama ada brg2 utk aku berpantang nnt tu dh smpai ke blom... Aku takde la berharap sgt,sbb rase2 cm tak sampai je lg... Macam biasa la, kami pegi jln kaki jek... Maklum la ekonomi tgh meleset... Save budget utk bersalin nnt,hehe. Takde la... Dh tanye Deeba dh... Dia ckp dkt je, cm tak berbaloi la klu naik teksi... Macam saje2 bg duit je kt driver teksi tu nnt...


Sampai kt pejabat pos, DaunKuchai tanye la ada tak brg dr Malaysia smpai... Fuhh, jawapan yg sememangnya dinanti-nantikan oleh aku. Dh sampai hampir 3 minggu... Perghhh, lame tu... Aku ingatkan diaorang akan dtg umah bg slip mengatakan brg dh sampai... Rupenye kena pandai2 sendiri agak, bila brg yg kite kirim tu akan sampai... Pakcik arab kt kaunter tu ckp kalau dh sampai sebulan, tp takde owner yg ambik, diaorang akan hantar semula ke Malaysia... Fuhhh, nasib baik cpt... Klu tak sia2 je keluarkan duit utk menampung kos pos dan kos beli brg2 dlm pantang... Kalau diaorang pos balik ke Malaysia, sape plak la yg nk pakai brg2 tu nnt yek... Mama aku plak dh lame pencen,hehe.

Mase nk ambik brg2 tu kami dibawa masuk ke dalam sebuah bilik kecik... Ala2 cm bilik soal siasat tu... Macam2 org tu tanye kt DaunKuchai... Nk tau brg ape yg kami kirim, sbb kotak pos tu beso sgt... Mama ckp hampir 25kg berat brg2 yg abah poskan... Dia suruh sorang pekerja dia bukak kotak tu, nk cek ape la brg yg kami suruh pos tu... Tak percaya la tu ngan jawapan DaunKuchai... Nasib baik la mama siap packing2 brg tu ltk dlm plastik plak... kiranya setiap jenis brg mama asingkan dlm plastik yg lain2... tak bg bercampur kot. Yela aku ada gak suruh mama kirimkan baju baby ngan baju Ahlaa... Jd taknak la bg bercampur dan berbau ngan pelbagai jenis ubat,rempah-ratus dan macam2 lg la. Mama plak siap letak lg kertas senarai brg2 yg dibeli. Bila nampak kertas tu, org yg soal siasat DaunKuchai td tu terus je suruh DaunKuchai bacakan senarai brg2 yg ditulis... Tak jd nk bukak plastik... DaunKuchai baca sket je, yg mane dia rase perlu bg tau jek... Sbb kami dh dipesan awal2 oleh Deeba kalau makanan jgn ckp sbb nnt lg la byk kena soal. Aku pun tak faham sgt nape la mereka ni tak bg pos makanan... Takut kami nk menjual kot... Kang bersaing plak ngan diaorang... Huhh, macam2 la peel diaorang ni...


Setelah berpuas ati ngan jawapan DaunKuchai ngan senarai brg2 yg dikirim, kami pun dibenarkan balik bersama ngan brg2 kami tu. Hala nk balik ni, kami naik teksi sbb sian plak nk suruh DaunKuchai angkat kotak yg beso dan berat tu... Dh la tgh2 panas terik macam ni... Sampai je kt umah, masalah lain plak yg timbul... Pakcik teksi plak nk cekau duit kami... Macam2 la dia bebel ckp teksi tak bwk kotak la... Ape la... Sebenarnya nk suruh kami bayar tambang lebih... Laaa, kotak tu pun nk kira gak ke... Macam2 la korang ni... Taknak bergaduh dan dgr pakcik teksi tu membebel lame2 DaunKuchai terus je bayar tambang sebanyak 10 dirham... Sepatutnya 5 dirham jek sbb dkt sangat. Tu pun pakcik teksi tu merungut, tak cukup la tu... DaunKuchai pun ckp la dia dh bayar lebih, takkan nk tambah lg... Malu ngan kate2 DaunKuchai pakcik tu pun terus memblahkan dirinya... Adoiiii... Macam2 la peel orang arab kt sini... Sabo jela...

Kamu nak jadi apa besar nanti??

Masa kecik dulu aku penah main perang2 ngan kawan-kawan...biasala pengaruh tv...masa tu cite prebet badul ngan darah satria tengah ngetop! siap buat senapang dari kayu lg....pastu kaler bg nampak cam real dan  tulis M 16 kat senapang tu.

Asal pagi menjelma je terus aku keluar rumah cari member2 lain...aku geng baik...kawan2 yg lain lak geng jahatla! dengan bawa senapang kat bahu...terus jalan cari musuh...bila jumpa je terus tembak...peluru dah tentula kami pakai terung manggo (aku tak tau pulak istilahnya kat daerah lain) tp kat tempat kami nama dia terung manggo laa....alahhh yg bulat2 dan jarang orang buat makan tu...kalu korang balik kampung mmg banyak buah terung tu kat semak2 ngan tepi jalan....tp kalau korang dok tengah2 KL..susahla nak jumpa!


Aku ingat lagi...masa tu yg main ramai...ada sebaya..ada yg lebih tua...bila dah bg kumpulan je mulalah kami cari tempat menyorok...buat kubu...cari peluru banyak2...sebab takleh pakai peluru lain...peluru tu je yg sakit kalu kena dan tak berbahaya....kubu pulak dah tentula semak2 yg tebal...kira cam nak berperang betul laa...masa tu tak terpikir langsung yg semak-semak samun nih kekadang tempat kerbau pendek punya pot! bg kami asal semak tu tebal dan boleh buat pengkalan kami jadikan dia kubu dan tempat berkumpul semua anggota tentera!hhahah...anggota tentera tu!!!...ada kawan aku yg maleh balik rumah plak... siap bawa bekal yg mak dia buat...dia cakap yg dia nak  pegi berperang...menjaga keselamatan negara dan terpaksa balik lambat sebab musuh ramai!!patriotik betulkan???

Kekadang kami main sampai senja...punyala syok main perang2 nih....mak2 ayah kami pulak dah tak risau sangat kalau kami balik lewat...gi main perangla tu...kalu tak silap masa tu aku baru darjah dua atau tiga...kecik sangat lg...dan aku tak pernah tau pun apa tu maksud cita2 dan apa yg aku nak jadi masa besar...Jd bila suatu hari ada seorang cikgu kami tanya semua pelajar tentang cita2...mulalah semua terpinga2...kemudian bangunla best student kelas aku utk bgtau apa cita2 dia...biasala masa sekolah rendah best student budak pompuan...sebab budak pompuan ni tulisan dia cantik...kemas....pastu tak reti nak lari kalu cikgu panggil...budak laki pulak...tulisan macam cakar ayam...gi sekolah kadang2 tak mandi seminggu...mana tahann...pastu kalu cikgu panggil je...takut...terus cabut lari...!!


Budak tu cakap nak jadi doktor...jawapan standard dari contoh budak pandai...asal cerdik je mesti nak jd doktor...asal dapat result staright A je sure nak amik medic...tak paham aku....apsal laa budak yg pandai2 nih tak nak jadi tukang masak ke...bole jugak diaorang cipta resipi yg mantop2...yg sedap2...nyum!nyum!ataupun tukang kebun ke...bole buat landskap yg kreatif2...bole buat bunga tiruan yg nampak macam real...takyahla membazir tukar bunga2 ngan pokok2 kat pejabat kerajaan setiap bulan...banyak tuuu duit rakyat yg nak kena pakai!!!!

Sampaila turn kawan aku yg selalu main perang2 ngan kami...dia nih badan besar skit...kira montel la...masa kami main dia sure jadi geng jahat...ketua komunis...siap pakai topi lambang tiga...topi buatan sendirian berhad....dia tak tau pun komunis tu apa....tp sebab dalam perang nih mesti ada dua pihak...jd kami sure akan suruh dia jd ketua komunis....kira cam Chin Peng la...sebab sesuai ngan bentuk badan dia...Bila je cikgu tanya dia...:" Kamu nak jadi apa besar nanti..?"...terus dia jawab dengan penuh yakin dan berwibawa..." Saya nak jadi Ketua Komunis cikgu!...Saya nak jadi macam Chin Peng...sentiasa berkorban utk agama nusa dan bangsa! sentiasa berperang mempertahankan negara tercinta cikgu!!.." masa tu aku tengok dia serius je...dan nampak betoi yg dia yakin jawapan dia tu mengujakan cikgu kami....hahhahah! Cikgu plak garu kepala terpinga-pinga kehairanan....kah kah kah!!!

Sunday, June 19, 2011

Ada apa dengan CINTA....??

Perempuan datang atas nama cinta....
Bunda pergi karna cinta....
Digenangi air racun jingga adalah wajahmu....
Seperti bulan lelap tidur di hatimu yang berdinding kelam dan kedinginan....
Ada apa dengannya??
Meningggalkan hati untuk dicaci....
Lalu sekali ini aku lihat karya surga dari mata seorang hawa....
Ada apa dengan cinta...??
Tapi aku pasti akan kembali dalam satu purnama....
Untuk mempertanyakan kembali cintanya....
Bukan untuknya, bukan untuk siapa.... tapi untukku karena aku ingin kamu itu saja....

Aku seorang lelaki.... yaaa seorang lelaki sejati!... mana mungkin aku hidup tanpa cinta..? mana mungkin aku hela nafas tanpa kasih dan belaian seorang hawa...kerna mmg Hawa diciptakan utk  Adam a.s... Dan pastinya Hawa itu nadi penting dalam hayat seorang Adam.... Tp kenapa mesti CINTA??arghhh aku terus bungkam sendirian....

Hidup tanpa cinta lesu... cinta tanpa arah kabur dan sesat... aku pernah ingin bercinta... sebab aku seorang lelaki... yaa lelaki sejati!!Namun mungkin aku bukan spesis yg sudi menjadi hamba kepada cinta... menjadi buta dengan cinta... cinta bg ku amat luas... amat suci... amat luhur... aku jugak bukan pujangga cinta... atau seorang pencinta agung... yg sering mempertaruhkan nyawa utk mempertahankan cinta... atau jugak pencinta yg sering menagih cinta dari sang hawa lantas ingin bukti darinya... lalu diserahkan segala yg dimilikinya... arghhh inikah yg dikatakan cinta..?

Pernah aku cuba menjejaki cinta.... mengharapkan sesuatu dari yg tak pasti.... tp aku gagal... aku kalah... aku tewas.... yeahh i'm a failure... mgkn saat itu aku tak mengerti apa itu cinta... sering melihat di tv kisah2 cinta yg tidak ada hujung pangkalnya... melihat definisi cinta dari kacamata seorang yg buta.... buta akan hakikat cinta yg sebenar... lalu apakah aku bisa menyalahkan mereka...??


Sedang hari ini kita semua perlukan cinta.... cinta sejati.... cinta hakiki... cinta yang tak akan padam buat selamanya... iaitu cinta hamba pada PENCIPTANYA.... tp kita lupa... dan terus lupa.... akhirnya kita mengejar cinta hamba pada hamba... benarlah kata pujangga.... cinta manusia akan layu bila tiba saatnya... sedang cinta ILAHI terus subur dan kekal selamanya....  perlukah cinta dalam hidup ini?...bolehkah hidup tanpa cinta...? adakah gagal sesorang yg tidak memiliki cinta insani? Jadilah manusia yg bebas dari kongkongan cinta bernafsu...jadilah insan yg sering melihat cinta dari sudut yg berbeza...dan hormatilah cinta yg sebenarnya suci dan luhur...kerna bagiku setiap dari kita pasti memliki sekeping hati yg tulus...yg bisa menerima cinta yg murni biarpun dari insan mahupun dariNYA....arghhh kenapa mesti CINTA??

Dedikasi khas buatmu Ummu Ahlaa....
Villa Abou Temmam                         
   Ahad 2.33 pm...19 Jun 2011              

Saturday, June 18, 2011

Laju... laju... Buaiku laju...

Buai laju2 sampai pohon ara...
Apa dalam baju sekuntum bunga cina...

Ahlaa seronok naik buai kt Edinburgh, United Kingdom
Semalam Ahlaa merengek-rengek suruh aku buatkan buai utk dia... Sian plak aku tgk Ahlaa ni... Yela, sejak dok sini dia tak merasa lg nk main buaian...jongkang-jongkek...gelungsor... dan yg seangkatan dengannya. Semenjak 2 menjak ni  juga dia slalu dok atas kain batik aku time aku tgh syok2 ddk kt birai katil... Sambil2 bergelak-ketawa bersama DaunKuchai menonton maharaja lawak... Konon2 dia bayangkan kain batik aku tu buai la... Ala, kan kalau kita pakai kain batik dok kt ujung katil akan terjuntai la sket kain batik kita tu... Haa, Ahlaa dok kt situ la... sambil nyanyi2 riang lagu buai laju2... Klakar jugak aku menengoknya kadang2 tu, semua benda boleh jd permainan bg dia... Ahlaa... Ahlaa...

Tp semalam, beria-ria betol dia suruh aku buatkan buai utk dia. Aku pun jd serba-salah... Kesian pun ada jugak. Aku pun ckp kt Ahlaa suruh tunggu aby dia blk, nnt aku sendiri akan suruh aby dia buatkan... Sampai je DaunKuchai kt umah, aku pun cerita la pasal kejadian td... DaunKuchai pun sama cm aku, rasa kesian membuak-buak... Lantas tanpa segan-silu DaunKuchai pun mencadangkan kepada aku supaya menanam tulang ikan... Mudah-mudahan esoknya tulang ikan tu akan tumbuh menjadi sebuah buaian yg cantik...

Astaghfirullahal Azim... Aku menggeleng-gelengkan kepala krn tak sangka sampai begitu skali DaunKuchai berfikir... mcm bdk2... Mudah sangat terpengaruh dgn cerita2 dongeng macam tu... Nmpk cm macho sgt tp rupanya ada sket perangai kebudak-budakannya... Lantas aku menampar-nampar pipi DaunKuchai dgn perlahan-lahan dan penuh kasih-sayang... Semoga dia cpt tersedar dan tdk hanyut dlm dunia fantasi imaginasinya... Bila DaunKuchai tersedar dr lamunannya aku lantas menyuruhnya mencari tali dlm bilik stor utk dibuat buaian. Kami ingatkan nk letak kayu sebagai tempat ddk, tp kayu yg ada dh reput la plak... Aku lantas mencadangkan supaya ikat ngan kain je... Asal ada dan blh duduk ngan selesa... Siap ikat semua tu maka jadi la sebuah buaian utk Ahlaa... Jeng... Jeng... Jeng...

Buaian dibelakang rumah

Laju... laju... Buaiku laju...
Amacam, ok tak...?? boleh la drpd takde.... Agak2 korang boleh ke aku nk join skali?? hehhee... Takde maknenya...

Friday, June 17, 2011

Fuhhh.... penatnya...

Semalam keluar gi sakaniah jp ngan Asna dan Shaliey... nk beli ikan dan sayur-sayuran sket... cadang nk wt laksa...kepingin bangat dong mau makan laksa...nnt tak boleh nk mkn dah...kena pantang setahun,huhu. Masa nk beli sayur kt satu kedai ni, ada la sorang makcik arab ni tgh sibok2 pilih lada merah yg dia nk beli. Pastu tetiba terdengar la tokey tu cm marah2 kt makcik ni td... Eh,pasai apa plak ni? aku syak tokey tu marah sbb makcik tu pilih2 lada merah yg dia nk beli tu kot... Aku tanye Shaliey, dia ckp betol la tu... La pasal tu je ke... Tak boleh pilih2 rupanya... pelik betol la... Ptt la kalau aku keluar nk ke kedai ngan DaunKuchai dia tak pernah nk pilih2 buah-buahan atau sayur-sayuran yg dia nk beli tu... Mesti tokey tu yg ambik sendiri. Kadang2 aku ada la marah2 manje kt DaunKuchai ni... Sbb buah yg tokey tu bg  kekadang lembik la... buruk la... Aku marah la sbb nape dia taknak pilih sendiri... Kalau tokey tu yg ambik mesti dia main ambik je... Yela, nk untung...huhu. DaunKuchai slalu bg jawapan yg sama... Tak boleh la syg... Aku ingat dia main2 je... Yela, tak nk kotorkan tangan...huhu. Rupanya betol ckp suamiku tercinta tu, tak boleh pilih2... Pasni kena mintak maaf la ngan DaunKuchai sbb tak percaya sokmo ckp dia,hehe. 

Sekadar gambar hiasan
Lepas siap beli barang2 dapur kami pun blk dgn menaiki sebuah teksi... Perghh, panas betol... Ingatkan nk la singgah kt mane2 kedai jp pekena fresh oren... Tgh nk cari2 kedai minuman tibe2 teksi pun sampai. Kami terus je la naik, tak jd nk hilangkan dahaga ni... Yela,lmbt2 karang tak dpt teksi plak. Sampai2 umah terus azan zohor... Aku solat jp pastu terus ke dapur siap2kan bhn nk wt laksa... Lps siap sket2 tu tepon Asna suruh dtg umah tolong mane2 yg patut... penat nk wt sorang2,hehe. Nasib la Asna takde keje,boleh la susahkan dia jp...hehe. Perghh, penat giler... tak sempat nk duduk lg... Best aku tgk DaunKuchai tergelak sorang2 dpn laptop... Tgh dok syok sembang2 ngan Asna sambil main masak2... DaunKuchai pun dtg... Ingatkan nk tolong aku, yela aku dok ulang2 je ayat yg same kt DaunKuchai... Ckp aku penat, tak dan nk ddk lg... Ingatkan dia nk la tolong buatkan air sirap limau ke... picit2 bahu aku sket ke... nyanyi lagu pok amai2 ke... Dtg tu rupenya sekadar nk tanye " dh siap ke laksa... Abg lapo ni..." Sabo jela,huhu.

Siap masak kami pun mkn dgn berselera skali... Aku tengok DaunKuchai mkn bersunguh betol... sama la ngan Asna... Sampai 3-4 mangkuk diaorang tambah... Tak tau la sbb sedap ke atau lapo sangat... Yela,laksa aku ni laksa perantau je... Maklum la laksa tu diganti ngan spagetti... Org merantau katakan... Lepas mkn, sembang2 sket... kemas2 apa yg ptt Asna pun mintak diri nk balik... Aku tengok dia pun cm dh penat je...hehe. Aku ape lg...lepas siap solat asar terus merebahkan badan disebelah Ahlaa... nk join skali...Fuhh penatnya... ZZZzz... Bangun pg ni ingatkan nk la wt nasi impit plak, tp tak larat lak rase... Penat semalam blom ilang lg daa... Teringat plak nasi impit yg mama buat... Yummy.... sedapnya... sambil air liur meleleh terkena bantal pelok Ahlaa...hehe.

Aby! azan tuu...jangan bising!!


Sesekali bila Ahlaa cakap camtu kat aku....nak tergelak pun ada....yelaaa dia baru nak masuk 3 tahun...tp dah pandai nak nasihat aku yg tua nih...tp bila fikir balik, apa yg dikatakannya tu benar...aku jadi insaf...fuhhh insaf beb!!!Dia selalu cakap camtu bila dengar azan... syukur alhamdulillah. Sebab dalam usia yg mentah cam dia tu,  dia dah bole faham skit2 tentang azan..tentang solat...tentang agama...syukur YA RABB!

Masjid Lalla Khadijah, Kenitra

"Eh aby! dah azan...napa tak gi solat lagi..?" hhahhha...ayat nih lg power...kekadang kesibukanku menyebabkan aku terlewat utk ke masjid...bukan tak gi langsung....cuma lambat skit je hehehe....tp bg Ahlaa benda camni takleh lambat..siap tarik tangan aku lg...aku tau dia mmg suka gi masjid...tp dia pergi bukan utk solat...dia mana pandai baca al-fatihah ngan betul lg...bila baca je, sampai kat separuh dia dah masuk kat surah lain...biasanya dia akan lompat ke surah AN-NAS...so dia pergi mgkn nak jumpa ngan kawan2 dia...tp dia mana ada kawan..sebab dia sorang je budak kecik melayu terakhir kat daerah nih....yg lain semua anak pak2 arab...cuma yg aku perasan, setiap kali dia jumpa budak yg lebih kurang tinggi dia...dia akan kata..." Aby! tuu kawan Ahlaa...kawan..Ahlaa...seronoknya!!"

Aku faham la tuu..dia mgkn nak adik...mgkn nak kawan...dia dah lama keseorangan...takpe Ahlaa....tak lama dah ummi nak due...nanti Ahlaa main ngan adik tau..jangan gigit2 adik..jangan pukul2 adik...Aku pulak bukan sengaja nak jarakkan Ahlaa ngan adiknya, cuma keadaan tak mengizinkan...kalu bole, mmg aku nak tiap2 tahun bini aku bersalin!bior meriah skit rumah aku nih...bila balik keje je...anak2 pun datang nak peluk aku!masa aku solat je...semua anak2ku panjat badan macam yg Ahlaa selalu buat...kejap panjat bahu..kejap panjat belakang...kejap naik sampai kat kepala.....walaupun penat tp suasana camtu besttt!!!lucuuu...dan comel je aku rasa....


Dekat masjid jugak sebenarnya adalah ruang utk Ahlaa main...sebab masjid yg aku pegi nih luas...besar..lapang...Masjid Lalla Khadijah...jadi dia selalu lari2 bila setiap kali usai solat...aku takut je kalu pak arab marah...mengamuk...sebab diaorang nih mana bole kalu bebudak lari2 atau buat2 bising skit masa diaorang solat...Tp kalu diaorang bergaduh..bertekak sesama diorang takpe pulak...tu yg aku lucu..penah sekali aku tgk diaorang bertengkar....isunya kecik je...tp bertengkar tu cam nak bertumbuk...dengan naik suaranya lagi...kira macam nak pergi perangla...hahahha....jadi bila Ahlaa lari2 dan main2 aku selalu pesan...jangan main depan orang sembahyang...:"nanti ammu tu tangkap dan jual ahlaa....hihihi.."

Ruang solat wanita
Selalu jugak dia ajak aku ke masjid sebab nak jumpa ammu2nya....nak jumpa ammu azim katanya...kekadang ammu ubai...ammu asyraf kekadang ammu ammad....nak tgk ammu2 sihat ke tak, perghhh prihatin betoi dia ngan ammu2nya...Jadi semua alasan yg dia bg..aku terima...aku tak kesah...sebab bg aku, inilah masanya utk spent time ngan dia...inilah ruangnya utk aku layan dia...main2 ngan dia....dan yg paling penting dia bole belajar utk hormat orang solat...berdisiplin masa kat masjid....faham waktu solat dah masuk ke belum...sebab tu kalau dia kata..:"Aby! azan tu...jangan bising!! aku rasa bersyukur bangat dan akan tersenyum sendirian....

Dari kiri: Ammu Ali, Ammu Ammad, Ammu Haziq, Ammu Azim

 

Argghhh...kenapa mesti jujur??

Bercerita pasal kejujuran, aku rasa semua orang ingin jujur...semua orang kalau bole nak hidup penuh aman tanpa ada rasa hipokrit dan pembohongan dalam diri...Hidup tanpa sikap jujur kekadang satu bencana...tipu sana....tipu sini...sampai akhirnya diri sendiri yg susah....Seorang ayah atau ibu sentiasa ingin berlaku jujur pada anak2nya....bila ditanya..:"ayah sayang adik tak....?" terus dijawab SAYANG....bila anak yg lain pulak tanya... anak tu selalu mengguriskan hati si ibu atau si ayah...jawapannya tetap sama...SAYANG...ibu bapa kita tak tergamak nak kata yg sayang mereka sebenarnya berbeza antara anak yg ini ngan anak yg itu....tp jika mereka berlaku jujur..kesannya pada emosi si anak lg terukkk....lg parahhhhh...

camtu jugak orang bercinta....masa bercinta semua benda manis...semua benda nampak menarik...semua benda takde yg cacat...kira perfect je semacamm....kalu pakwe tu kebetulan mempunyai ketiak yg masam....tp bila tanya pada makwe dia..."eh ada bau masam2 tak kat badan anjee?.." kompom si makwe akan cakap..."ehhh takde baula...semuanya wangi..." hhahhaa!!...camtu jugak kalau si makwe jenis control2 ayu...setiap kali date pakai make up tebal 13 inci...bila jumpa pakwe dia...nak pengsan si pakwe tgk muka makwenya yg ala-ala pelakon opera cina...tp bila ditanya..."camne muka ayang arini..?" si pakwe pun jawab..."cun abis...kalah lisa surihani..."ahak..ahakkk..lisa surihani pun tak pakai make up sampai 13-14 inci...

Kalau si boss masa kerja pulak...lg banyak ketidakjujuran berlaku...time mesyuarat je...semua staff angguk kepala...nampak cam apa je idea dari si boss mmg bernas dan brilliant! Kira boss punya cakap...the best in the world...tp bila je kuar meeting...mulalah masing2 bersidang kat kedai kopi....sambil pekena kopi janda 2-3 cawan...komen sana...komen sini...masa tulah baru nampak yg idea si boss tu langsung takleh pakai...tp kalu bantah kat mesyuarat maunya makan masa 2- 3 jam...kalu boss tu pulak perempuan lagila banyak hipokrasi yg wujud...sebab takut boss perempuan tu naik angin kemudian menangis tengah2 mensyuarat...tau jelaa kalu pompuan nih nangis...bukannya seminit dua...campur dia punya sedu sedan lg...adala paling kurang setengah jam!!!.geng2 staff yg laki nih pun maleh nak komen beria...hahhah tulah senario bila persoalan JUJUR menjadi topik...

Dan aku sering cuba berlaku jujur.... cuba utk jujur dengan kawan2...cuba utk jujur dengan kaum keluarga...cuba utk jujur dengan diri sendiri...Tp kekadang ada jugak aku tipu..aku tak taula tipu aku tu sunat ke tak...time aku study dulu...bila mak tanya ada duit ke tak...tak penah aku cakap takde....camtu jugak kalu ayah aku tanya...ada prob ke tak?...tak kiralah   prob apa..cinta ke...gaduh ngan awek ke....chewwahh macam aku penah ada awek...hhahhha!terus aku cakap..takde! walaupun kekadang aku call mmg nak minta duit sebab dah 2-3 hari makan biskut kering...sebab apa??sebab aku tau..mak ayah aku dah lama susah nak besarkan kami adik beradik...

Jadi bila ada sekelompok manusia yg sokmo cakap kita kena jadi diri kita sendiri...atau dalam bahasa omputihnya..: be yourself!!!buat apa nak hipokrit....kalu aku dah jenis kaki pompuan...suka minum arak...tak sembahyang...kenapa aku perlu malu dengan khalayak..?...bg aku ayat2 camtu semuanya nothing!nonsense...orang yg cakap camtu pun dalam sesetangah keadaan akan bersikap hipokrit...cuma dia je yg tak sedar...sebab manusia perlu ada sikap malu...dan malu ada kaitan ngan taknak berterus terang....kira cam hipokritlaa....tambah2 lagi kalu buat maksiat...seorang perempuan yg tak bertudung selalu akan cakap...arrr pakai tudung pun kalau  asyik mengumpat sana-sini, jaja cerita siang malam...  buat apa...?biar tak bertudung yg penting kita tak hipokrit!!...sebenarnya dia cakap camtu bukannya tak nak hipokrit..bukannya berlaku JUJUR tp dia nak menghalalkan tindakan dia yg bercanggah dengan ISLAM!..dalam masa yg sama dia dah HIPOKRIT dengan tuntutan agama, dengan perintah ALLAH....

sebab tu aku cakap kita semua mmg perlu jujur...tp kekadang kita perlu bertindak sebaliknya...kalu itu lebih baik dan tidak memudhoratkan yg lain...jangan ilang terus rasa malu sampai semua benda nak buat tanpa ada batasan...buat segala benda ikut rasa hati....Tp...bila orang tanya aku jujur ke tak??...arghhhhh kenapa mesti selalu jujur...??? 

Wednesday, June 15, 2011

Chef Hamid

Semalam kami keluar gi makan lg... Bkn sbb aku tak msk petang tu, tp sbb perut ni lapo lg...huhu. Tp smlm aku msk ringkas je, wt nasi goreng perantau... Ntah la, beberapa arini aku rasa cm tak berselera balik. Sama cm mula2 aku pregnant dl... Adakah tu maksudnya aku dh dkt nk bersalin...?? Ntah la... aku pun tak pasti... sbb masa bersalinkan Ahlaa dl aku tak sempat pun merasa sakit nk bersalin... Yela, blom sampai masa lg dh kena bedah... Sbb tu aku tak pasti sgt tanda2 nk bersalin ni...

Berbalik pd tajuk asal td, kami keluar dh lewat... Lepas siap solat maghrib... Agak lewat sbb sekarang ni maghrib masuk lmbt, lebih kurang pukul 9.30 mlm kami keluar... ingatkan nk suruh DaunKuchai beli jagung bakar je... Tp DaunKuchai pun lapo gak... Kami sepakat nk keluar mkn, tp memilih restoran yg berdekatan je... Restoran Chef Hamid... Sampai je kt restoran aku pun pesan makanan... Aku pilih nk mkn panini, manakala DaunKuchai mkn chawarma... Ahlaa plak tak minta ape2, mcm biasa... nk kongsi dgn aku la tu... Aku ingatkan nk mkn chawarma gak tp pelayan kt restoran tu ckp dia blh wt utk sorang mkn je... sbbnya dh tinggal satu... Ermmm.... Errr... Aaaa... Oooo... Aku pun jeling2 kearah DaunKuchai... Wt muka ala2 manja gitu... Mudah-mudahan dia fhm dan mengalah...

Panini

chawarma
DaunKuchai wt2 tak fhm plak, sudahnya aku yg malu sendiri sbb pelayan restoran tu gelakkan aku... Nape, ingat tak comel ke aku wt muka gitu... Walaupun bdn dh montel sket tp aku maintain cun tau, tu kata DaunKuchai la... Org2 kt sini tak pernah lak ckp cm tu... Tak tau la kot2 DaunKuchai nk amek ati aku ke... Yela karang aku merajuk lak, tak ke haru nnt... Aku minta nk minum air berkarbonat, lantas tanpa segan silu DaunKuchai angkatkan sebelah keningnya... Ala2 Ziana Zain gitu... Mungkin terkejut + tak bersetuju kot ngan permintaan aku... Yela, tak elok pregnant2 ni minum minuman berkarbonat... Tak bagus utk perkembangan janin dan ibu tu sendiri... Tp aku berkeras gak, bukannya selalu... Dh lama sgt aku tak minum air gas ni sjk pregnant... Lagipun dr pg aku rs tekak ku loya... Rasa cm nk muntah, tp tak muntah2 gak... DaunKuchai mengalah... Ishh, pelik gak aku dia boleh bertoleransi... Biasanya lama jgk aku nk kena gaduh2 manja ngan dia ni. Haaa, ni mesti dia nk join skali ni... Wt2 la cm kesiankan aku... nk bg aku tak perasan la tu. Pasal chawarma td taknak mengalah plak, tak aci betol...

Selesai mkn kami pun berjalan pulang... Sampai kt satu kedai aku pun berhenti, minta DaunKuchai belikan setin air sprite... Tak puas minum kt restoran td... Yela, DaunKuchai abiskan dkt satu botol... Aku dpt minum suku gelas je... Tak kira nk jgk, dh la tak dpt mkn chawarma... Takkan nk minum air setin pun tak boleh... Aku wt muka kesian sambil air mata cm bergenang je... Padahal aku sempat letak sket air kt mata aku ni, konon2 cm nangis la... Yela, masa basuh tangan td aku tak lap pun nk keringkan... DaunKuchai serba-salah... terpaksa la belikan jgk setelah malu dgn pandangan mata org yg lalu-lalang... Mungkin diaorang ingat kami bergaduh ke... atau DaunKuchai  marah aku ke... Mana ada la beb, DaunKuchai ni penyayang orangnya... Ngan Ahlaa la,huhu. Setelah dpt apa yg dihajati aku pun berjalan laju... Berjalan pulang menuju ke rumah, sambil bernyanyi riang... Pergi meninggalkan DaunKuchai yg terpinga-pinga kehairanan sbb aku tersalah jln daa... Wt malu je...!! uhuks~

Tuesday, June 14, 2011

Pelik betoi aku...diaorang nih...!

Sebelum aku sampai sini, ramai yg cakap Morocco nih best...negaranya aman...ada 4 musim...ada jugak yg tak tau...pastu cakap kat aku..negara Morocco orang2nya berkulit itam...kasar2...suka jual beg2 kulit kat tepi jalan...kira cam mat2 black yg belambak kat KL tu laaa...pastu jenis tak reti mandi...bila dekat je ngan diaorang dia punya bau Ya Ampunnnnnnn....Tu semua persepsi orang yg aku jumpa sebelum mai sini...

Namun....bila dah kat sini barula kita kenai camne tabiat the moroccan nih sebenarnya....betulla kat mak2 ayah kita dulu....nak tau best ke tak sesuatu benda tu, kita kena rasa dulu camne....kalu main cakap jee semua orang bole cakap...contohnya kalu nak tau budu tu power ke tak....kena pegi Kelantan dulu...cari budu made in awek kelate...awek tau...jangan yg tua2 tu...hhhahha..takla budak2 muda mana pandai buat benda2 exotic cam budu nih...carila budu cap ketereh ke...pastu rasa....dah rasa 2-3 kali, baru bole nak komen...ini kebanyakan kita kenal pun tak, dah pandai cakap budu nih busukla...rasa cam bangkaila....kalu makan sure jadi arwah la...macam2...mentaliti orang Malaya nih....Ohhh negaraku tercinta!!

Budu cap ketereh
Dan orang2 sini sama jugak ngan  bangsa lain kat dunia ciptaan Yang Maha Esa...ada yg positif, ada yg negatif...Antara perangai diaorang yg aku cukup kagum ialah menghormati tetamu...kalu tak silap bangsa Arab mmg terkenal ngan sifat memuliakan tetamu...masa aku kat Urdun dulu pun, orang2 Arab sana cukup hormat ngan kami...rakyat Malaya...banyak kali jugak aku dijemput ke rumah orang Arab masa kat sana..pastu jamu kami ngan ayam sorang sekor....diaorang ingat perut kita nih cam tangki air..bole makan ayam sekor sorang sekali hadap!!tp inilah sikap kaum Arab...Aku ingat lagi masa kami sekeluarga balik dari Spain, masa tu kami balik ikut Fes, dari Fes kami kena amik train nak sampai Kenitra...cuaca panas mencapai 41 darjah celcius....bila naik je takde tempat duduk..semua kena berdiri...bila diaorang tgk kami orang asing ada kat situ...terus beberapa orang Arab bangun dari kerusi dan bg kat kami...Seingat aku bini aku dan Ahlaa tak penah kalu naik train tak dapat kerusi....tu yg aku cukup kagummm....kalu kat Malaya jangan harapla nak dapat camtu...semuanya pentingkan diri..."aku!aku punya halll..ko punye cerita lantak ko la..." camtu lah sikap orang kita!

Keretapi laju kat sini
Suasana dlm keretapi
Tu perangai dan tabiat diaorang yg bagus...yg enak dipandang mata...yg tak bagusnya???ada jugakkkk....mana aci semua je bagus kan...antara yg aku pelik dan hairan ngan diaorang nih ialah sikap diaorang yg suka buat maksiat terang-terangan...maksud aku bukanla yg teruk2 sangat..tp aku ingat kalu diaorang buat perangai camtu kat tempat kita ada kena terajang ngan tok penghulu..tak pun pak imam...korang bayangkan setiap kali aku nak pegi masjid...geng2 muda2 remaja nih tengah syok2 merendek!pegang2 tangan...biasala gaya orang bercinta...kekadang tu kat perkarangan masjid terus!dengan dressingnya takyah ceritala...tok bilal nampak pun terangkat dia punya kopiah!..hhahhahha...aku hairan sebab kenapa takde orang tegur...

aku pelik kenapa diaorang takde rasa malu...dan yg aku paling pelik, kenapa dalam orang dok lalu lalang, pasangan2 tu bole buat cam takde rasa apa...kalu tak malu ngan orang pun malula ngan ALLAH...diaorang tak takut bala ke?aku sokmo pelik, bebas betoi bebudak kat sini...mak ayah tak kesah ke...sampai skrg aku dok pikir...dan terus pikir...pelik betoi diaorang nih!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...