Tuesday, August 9, 2011

Suatu hari di bulan Ramadhan....

Bersempena Ramadhan nih...banyak kenangan manis dan pahit yg tak mampu aku lupakan...Maklumlah aku kan anak jantan...selalu ke hulu ke hilir mengisi masa lapang....selalu melakukan aktiviti yg kadang2 cukup menusuk kalbu..dan antara kenangan yg masih berbisa di ruang ingatan ini ialah ketika aku form 3..masa sekolah menengah...masa muda remaja lagi!!hhahha...

Masa tu aku kat TAHAP, dan sekolah kami mewajibkan semua pelajar duduk asrama...so puasa aku dari form 1 sampai form 5 banyak kat asramalah bersama rakan2 dan senior2...Sesiapa yg pernah lepak kat asrama sure tau sangat rutin dan apa jenis makanan yg disediakan utk berbuka...dalam seminggu tu ada hari makan sedap..ada hari makan tak sedap....level ketidaksedapan itu, kadang2 sampai aku sanggup tak berbuka lah..huhuu...dan yg paling aku tak tahan sekali...kami sure akan berjumpa ngan lauk 'ikan jaket'...hidangan yg cukup menyelerakan...




Jadi pada suatu hari itu ( aku tak ingat hari apa ) cuma yg pasti ianya berlaku pada tahun 1991....aku ngan beberapa geng yg dah tak tahan makan ikan jaket, planning utk cari lauk berbuka kat bazar ramadhan...maknanya dekat luar asrama dan kami kena keluar curi supaya tak kantoi ngan warden....sebab warden kami nih, bila je minta izin nak keluar, kami akan disoal dengan pelbagai soalan antaranya: sebab apa nak keluar?... kenapa nak keluar?....tak boleh ke tunggu hari outing? dan macam2 lagilah....so,takkan nak bg alasan tak lalu makan kottt....ada yg kena tenyeh kat kepala karang....

Ngam2 lepas zuhur, bila semua orang sibuk basuh baju dan berjalan mundar mandir tak tentu arah, kami menyusup ke belakang asrama.... laluan biasa bg mereka yg ingin keluar curi menuju ke bandar Jerantut...Nak keluar curi nih takleh ajak ramai2...kang ada yg bocor rahsia...kalu dah bocor macam2 bole jadi...abang2 senior yg perasan 'taiko' atau 'kapla' pulak, masa nihlah dia nak belasah...dengan alasan mendidik...(macamlah diaorang tu dah betol2 terdidik..sampai bersungguh benar nak didik orang..hhahaa)




Elok je kami menuju ke arah pintu pagar belakang asrama, tiba2 kami disergah dari tepi dengan kuat...:" Hah! korang nak gi mana tu...?"...apalagi terkejut khinzir kami...rupa2nya yg menyergah kami itu ialah abang form 5, salah sorang 'taiko' asrama yg cukup digeruni...kejahatan dan keperkasaannya memang tiada tolok banding...sebut je nama dia semua adik form 1 terkencing...aku pulak memang dah masak ngan perangai dia...asal ada mana2 budak yg kantoi buat kesalahan asrama dialah yg pertama sekali akan bg hukuman...walaupun kesalahan tu kecik je, macam tak bagi salam kat abang senior bila berjumpa...hukuman dia paling kurang penampar!

So aku dah rasa yg kami semua akan makan penampar free dia petang ramadhan yg mulia nih...paling minima pun aku agak mungkin 3 kali!!tulah nak cari sangat lauk sedap utk berbuka, tengok sekarang apa dah jadi...Tapi dengan tak semena-mena dia bercakap lembut ngan kami....:" Oohhh..nak cari lauk ye..." kata dia... Kami pun mula relaks dan tenang...pastu dia sambung cakap lagi..:" kalau korang nak keluar boleh...tp ada satu syarat...korang kena belanja abang murtabak special satu..." Kemudian aku pun jawab..:" Tapi abang sekarang kann baru lepas zohor, kalu beli murtabak awal2 nanti nak berbuka dah sejuk..mana sedap bang!



Brader senior tu jawab balik..:" Sapa kata abang nak murtabak tu utk berbuka...?"...kami pelik dan terus bertanya:" ehhh abang tak pose ke hari nih...?" Terus dia tergelak besar dan dengan yakin bagitau..." Korang tengok nih...!" sambil jari telunjuknya mengorek lubang idung dia dengan sengaja...dahla lubang idung dia tu agak besarr...memang jelasla yg dia sengaja nak batalkan puasa... pastu dia terus lari dan masuk menyusup ke dalam semak berhampiran asrama kami....rupa2nya itu memang tempat 'pot' brader2 senior yg nakal utk mengkedarah di siang ramadhan!..

Hampehh betoi diaorang nih...bukan je langgar peraturan asrama..tp langgar perintah ALLAH sekali...Aku and the gang pulak memang takde niat nak tiru perangai diaorang tu, kami cuma nak cari lauk je...yg daorang plak siap ada khemah dan bangsal baikkk punya utk buat projek...yg aku tak tahan sekali brader tu siap bgi takzkirah lagi sebelum sebelum blah..supaya kami jangan keluar curilah...jangan langgar peraturan sekolah lah...kena taat pada warden dan guru2 lah...bila siap tazkirah terus sengih2 dan ulang pesanan supaya hantar 'murtabak special' dia tu kat 'pot' yg dia dah tunjuk kat kami dengan kadar yg segera!hantuu betoiii...kah kah kah....

3 comments:

Unknown said...

langgar perintah warden tak per...jangan langgar perintah Allah...

insan_marhaen said...

lama dah x up date blog..?

DaunKuchai dan UmmuAhlaa said...

baru nak cari internetla c'jai....tengok seminggu dua lagi ana akan update blog nih insyaALLAH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...