Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan di Morocco

Hari ini merupakan 1 Ramadhan atau hari pertama puasa bagi tahun 1432 Hijriyyah bersamaan 2 Ogos 2011 Masihiyyah. Aku masih di sini...menikmati bulan puasa di rantau orang seperti tahun2 sebelumnya...Ya mgkn aku sudah biasa berpuasa jauh dari keluarga tercinta, namun sesekali terselit juga rasa rindu utk sama2 menjamah kuih-muih dari air tangan bonda tersayang...atau setidaknya bersama rakan2 menyusuri bazar ramadhan yg penuh warna warni...arghhh itu di malaysia...bayangkanlah tahun ini merupakan kali ke 12 aku berpuasa jauh dari ibu dan sanak saudara...mujurlah aku sekarang sudah beristeri dan mempunyai anak...kalau tak..mau jugak mati kutu termanggu sorang2 menanti azan maghrib sebagai petanda waktu berbuka...

Menyambut Ramadhan di Morocco nih, memang satu pengalaman yg cukup menarik...banyak kelainan dan perbezaan yg aku tengok, kalu nak dibandingkan dengan negara2 yg pernah aku lewati...sejak dari hari pertama lagi masjid akan penuh dan masyarakat sini akan bersolat di masjid secara berjemaah..bukan utk terawih je tau, tp hampir semua waktu keadaannya begitu...aku memang cukup respect bila pertama kali tengok diaorang nih solat sampai melimpah keluar masjid...(nih based pada wilayah kenitra dan masjid lalla khadija je...tempat lain aku tak tau..huhuhu!!) kagum aku, sebab kalau di malaya yg penuhnya mgkn ketika solat terawih, manakala solat 5 waktu yg lain keadaannya sama macam bulan tak puasa...

Nih gambar hiasan je...
Kemudian masa nihla kita akan jumpa berbagai ragam orang yg datang solat terawih..kadang2 nak tergelak pun ada bila aku ternampak seorang brader tuh solat dengan seluar pendek lebih skit dari lutut dan memakai rantai leher...kalau budak2 yg sekolah rendah pulak, ada yg pakai seluar nampak lutut terus..mgkn mazhab diaorang benarkan kot bersolat dengan pakaian camtu...kalau kita di malaya, nak gi solat sure pakai baju melayu ngan kain pelikat...pastu pakai kopiah..nampak comel je...kat sini...semua jenis pakaian ada...jersi bola, baju ada gambar rocker, baju gambar che guevara....baju takde lengan...semua bole jumpa...tp aku kagum sebab semangat orang2 sini menyambut bulan pose yg mulia nih..memang nampak benar bezanya ngan bulan2 tak pose...

Dan diaorang solat terawih pulak tak semestinya 8 rakaat atau 20 rakaat...ada setengah tu buat 2 rakaat je pastu blah..mgkn sakit perut nak ke tandas kot..hhahha...ada pulak yg buat 4 rakaat...dan ada jugak yg buat 6 rakaat..yg penting buat...di situlah agaknya rahsia bebudak muda sini akan hadir berterawih sampai akhir bulan ramadhan...kalau kita kat malaya, minggu pertama penuh masjid, bila masuk minggu kedua dah tinggal separuh..bila masuk minggu2 akhir hanya pak2 aji dan yg dah vateran je yg stay, geng2 muda dah tak tau pi mana...kat sini 10 malam terakhir tu lagi ramai...semua datang...yg tua..yg muda..yg kecik..yg gemuk semua ada especially malam 27 ramadhan...
Dan inilah yg membuat aku seronok berpuasa di sini walaupun jauh dari tanah air tercinta..mgkn ini adalah kali terakhir aku menyambut puasa dan raya di bumi morocco nih...pastinya aku akan merindui saat2 berterawih dengan arab2 morocco yg berbagai rupa...ewasyir mabruka yaa maghrib!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...