Sunday, July 31, 2011

Aku ingin kaya....

Masa aku kecik dulu...puas aku memikirkan macamana laa orang2 kaya nih jadi kaya...camana puak2 nih ada rumah besar..ada kereta berbelas bijik dan ada bini yg besar2 semuanya...aku kagum betol bila mereka2 ini berjalan dan berucap di khalayak dengan gaya yg bermacam ragam....itu dulu, masa aku tak kenal lagi erti kehidupan yg sebenar....

Bila aku meningkat remaja, aku lagi pelik...sebab sebiji kereta yg baru, harganya bukan seringgit dua..tp puluhan ribu dan ada yg mencecah ratusan ribu...itu baru kereta...rumah yg agam dan tersergam indah pulak...harganya memang takde puluhan ribu...semuanya main ratusan ribu ke atas...aku pelik sebab camana puak2 ini dapat duit kalau hanya bekerja kerajaan...atau kalu hanya menjadi manager dekat estet2 sawit atau getah...


Sehinggalah bila aku dah benar2 faham tentang sebuah kehidupan yg fana ini...barulah aku mengerti bahawa utk kaya ada berbagai cara...utk memiliki harta berjuta tidak semestinya perlu bekerja keras...tidak semestinya perlu keluar pagi dan balik lewat malam...Kekadang ada yg melakukan 4-5 kerja utk mencari sesuap rezeki yg halal...namun puak2 ini hanya duduk di pejabat dan  menunggu 'rezeki' itu datang bergolek...itulah kehidupan, yang penuh dengan lakonan dan kepalsuan sehingga kita lupa apa tujuan kita diciptakan...

Masa aku study dulu, aku ada beberapa rakan dari anak 'somebody'...masing2 menceritakan bahawa  orang2 kaya itu adalah mereka yg rajin dan komited dalam menjalankan tanggungjawab...aku hanya duduk mendengar bagaimana orang2 kaya ini bermula dari zero dan setelah bertungkus lumus berusaha barulah mereka mendapat hasil dan labanya....dan aku memang kagum bila mendengar setiap teori dan kaedah utk menjadi manusia kaya...Tp bila aku dah grad..dan aku mula mencampuri masayarakat...satu persatu rahsia kekayaan mereka aku ketahui...aku jadi confuse dengan manusia2 seperti mereka ini yg kekadang sanggup mengkhianati kawab baik sendiri utk menjadi kaya raya...."arghhhh persetankan semangat setia kawan yg terbina sejak berkurun lama, kawan bukan boleh membantu aku jadi kaya..." mgkn itu yg bersarang di hati mereka apabila kawan yg baik dan jujur memberi teguran... 


Dan kini, bila aku melihat  kekayaan harta benda itu mampu menyebabkan bercambahnya permusuhan, boleh membawa perpecahan, boleh menyemarakkan sifat sombong dan takabbur dalam diri manusia....aku merasakan kita perlu berhati2 dalam memilih gaya hidup...dan pastinya sifat kesederhanaan yg dianjurkan oleh islam adalah yg terbaik...kerana islam diturunkan utk menjadikan manusia lebih dekat dengan penciptaNYA...kerana islam itu satu agama yg membawa kesejahteraan pada umatnya...maka jadilah orang yang kaya raya sekalipun tapi biarlah dari sumber yg halal dan tegas dalam memelihara prinsip2 yg islam tetapkan, kerana rasul sendiri lebih gemar utk hidup besederhana dan hanya meninggalkan Quran dan Sunnah utk panduan umatnya....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...