Friday, July 15, 2011

Cheh! Diaorang pun cam kita jugak...

Masa aku kecik2 dulu...aku mmg suka berangan utk berjalan ke seluruh pelusuk dunia...aku tak ingat dah masa umur berapa tahun, cuma yg pasti dari kecik aku dah ada azam dan cita2 utk keluar dari tanah kelahiran aku, kemudian mengembara ala2 pendekar zaman dulu2...alaa yg bawak sebakul kain kat bahu tuu, lepas tu kepala sure ada tanjak dan kasut mesti capal...mana2 musuh yg ada berani mau test...terus je bunuh..tarak kasi cann...!!

Masa aku form 5, kami calon2 SPM dah siap berbincang dan plan nak sambung belajar kat mana...kebanyakkan member aku mmg nak masuk UIA...tp bila turn aku kena tanya...aku jawab..nak sambung oversea...bukan apa...aku nak tengok negara orang...aku nak rasa apa syoknya jadi perantau macam yg selalu aku dengar kat lagu2 arwah sudirman...aku nak test raya kat negara asing...

Dan antara yg mempengaruhi aku utk further study kat luar negara nih, bila aku terdengar dalam satu program radio RTM, pengalaman rakyat2 malaya di luar negara...kebanyakkan yg cerita semua best...aku pun dah takleh tahan...aku cakap dalam hati aku kena all out masa SPM kemudian score dan terus sambung belajar kat seberang laut...takde alasan2 lagi..full stop! Dan alhamdulillah hasrat dan cita2 aku tercapai...aku dapat belajo  kat luor negara...senyumm ayah aku bila akau dapat tawaran tu...

Time study tulah aku planned ngan berapa member aku nak round satu europe..nak tengok sendiri camne kemajuan yg selalu dimomokkan oleh mereka2 yg berkiblatkan barat kepada orang2 kampung seperti aku...apa hebat sangat ke negara germany?...canggih sangat ke teknologi2 kat negara france? takde langsung ke orang merempat ke negara italy? bersih sangat ke pekan2 atau bandar2 kat negara spain..? semua tu aku nak tengok sendiri ngan mata kepala aku...aku nak nilai sendiri...aku nak perhati sendiri...


Dan bila aku berkesempatan berada di beberapa negara eropah utk seketika...banyak benda yg aku tengok tak seperti yg aku dengar selama nih...orang2 kampung cukup teruja dengan kota london...kira sapa balik dari london mmg dasyat abisla...bila aku duduk sana beberapa hari..aku tengok bandar london dah macam KL...penuh dengan mat bangla dan pakistan...ada jugak orang2 susah yg mohon simpati...masa kat manchester orang british sendiri yg minta sedekah kat aku, orang malaya...bangga pulak bila aku boleh sedekahkan 1 GBP kat breder tu...yelaaa sebelum nih aku pikir rakyat british takde yg minta sedekah..semua kaya2...


Camtu jugak masa kat eiffel tower...kota romantik konon...tengok dalam gambar cantik gila...menara eiffel tu sendiri, bila aku tengok depan2..cheh tak ubah cam pencawang elektrik kat kampung aku je...kalu nak banding ngan KLCC jauhla lawa bangunan kita tu...sebab tu aku rasa kita nak tengok sendiri tempat2 yg menjadi sebutan rakyat malaya...kat venice contohnya....kebetulan masa aku sampai tu, hujan lebat..melimpah2 air naik kata atas jalan..sebijik macam jalan kat kampung perak, jerantut..pahang! camnih ke bandar air yg sokmo dikatakan cantik dan menarik tu..??hhhahaha...dan aku rasa kadang2 orang kita selalu berlebih-lebihan bila memuji dan bercerita tentang negara orang..sedangkan apa yg ada kat negara kita  jauh lebih baik dan indah kalu hendak dibandingkan....sebab orang kita selalu berbangga dengan benda yg datang dari luar...dan selalu mempunyai stigma yg apa ada kat dalam negeri tidak bagus dan berkualiti...itulah antara sebab kenapa aku nak sangat tengok dan jenguk negara orang nih...!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...