Saturday, July 2, 2011

Inikah Cinta..??

15 tahun dulu...aku pernah rasa ingin bercinta....naluri standard seorang lelaki melayu sejati...masa tu aku tengah study lagi....baru tahun tiga kalau tak silap....hati sentiasa bergelojak bila jumpa awek atau adik2 junior yg cun! Hati meronta-ronta ingin menghulurkan salam perkenalan, seterusnya berkawan dan bercinta.... arghhhhhh itu cerita 15 tahun duluuu!!!

Masa tu aku mmg takde awek lagi....dan sememangnya aku tak pernah ada awek!!....bukan aku tak encem...bukan aku takde rupa...bukan aku miskin melarat...cuma perasaan inferiority complex dalam diri ini terlalu menebal...Aku sentiasa merasa yg diri ini terlalu kerdil utk berdamping dengan mana2 awek...aku sentiasa merasa diri ini terlalu hina utk menghulurkan salam persahabatan dengan kaum hawa itu...Kebetulan keluarga aku cukup melarang kami utk bercouple dan bercintan cintun macam bebudak zaman skrg nih...Bagi mak dan ayah..kalu nak berdating tak tentu pasal baik nikah je terus....

Sampailah suatu hari bila ada seorang student perempuan tu tegur aku....masih segar lagi dalam ingatanku bila kami terserempak di tempat fotostat dan hanya diam membisu mendengar celoteh brader fotostat tu buat kerja... Dan dia lah yg memulakan perbicaraan ....mgkn dia melihat aku kaku seperti batu yg takde perasaan atau mgkn juga dia menyangka aku seroang yg amat pendiam...: " Hmmm..awak fotostat nota apa..?" terkejut aku bila dia menyoal tiba2.." ermm..saya fotostat nota germany..."

Dan kami pun bersembang la sambil menunggu bahan fotostat selesai..dari satu bab ke satu bab..." awak nih tak la pendiam sangat kannn..?? ramah jugak saya tengok..." aku hanya tersenyum bila dia mengomel camtu....sebenarnya budak perempuan tu adalah budak yg paling cun dan cerdik kat university kami...ramai yg berbaris nak jadi pakwe dia....Dan ramai jugak yg mengaku perempuan tu adalah steady aweknya...


Aku pulak mmg cukup tak dikenali.. sebab aku hanya membuat kerja aku tanpa menyibuk2 campur kerja orang lain... tak peduli dengan perempuan dan cinta.... lagi satu rambut aku panjang... panjang sampai ke pinggang... rockkkkk.. metallllll... thrashhhh.... mana layan awek2, jiwang2 karat semua nih...kang hilangla title 'rocker melayu terakhir' yg sebati dengan jiwa ini!!hahahah..... cuma aku mmg kenal budak perempuan tu sebab ramai sangat kawan2 ku yg bercerita pasal dia... yelahhh budak top kat U... sapa yg tak kenal.... dahla cun.. cerdik pulak... tak gedik dan mengada2... pastu aktif pulak dengan aktiviti2 persatuan.... kita cam perfect laa...
Muka awek tu camni la lebih kurang...huhuh
Cuma yg aku hairan, sepanjang perbualan kami tu banyak benda pasal aku yg dia tau...pelik jugak!!Dari cerita zaman sekolah aku dulu...sampila ke cerita rambut panjang aku yg cantik dan kemas rapi tuu...Kebetulan masa zaman sekolah, aku agak glamour jugak...hehehe..nih bab nak puji diri nih...aku sering dilabel 'budak nakal yg cerdik'! itu kata cikgu2 la...pernah kena rotan dan makan penampar warden beberapa kali tp still antara yg top di sekolah baik dari segi result exam atau kegiatan ko kurikulum...... dan sekolah aku pulak antara yg tertop di malaya! korang bayangkanlah..!!!Cuma bila dah bergelar mahasiswa nih je, aku dah slow down skit...jadi pendiam, low profile dan hidup dalam blues!!!!


Terselit jugak rasa bangga bila ada seorang awek yg iras2 lisa surihani banyak tau pasal kita..kira cam take care dan amik berat laaa....kah kah kah...!Dan bila je selesai fotostat nota2 kami tu...dia pun minta izin nak balik dulu...tapi sebelum dia melangkah keluar sempat jugak dia berkata...:" nice having a talk with you...banyak benda yg saya dapat...sebenarnya saya dah agak...awak baik orangnya..walaupun rambut panjang dan nampak pendiam...tp awak ramah dan banyak idea bila bersembang...errrr  nanti telefon malaya kirim salam kat keluarga awak ye..especially ibu awak...saya kagum dengan dia!!!"....perghhhh nak tercabut jantung aku bila dia keluar ayat camtu...mak aku pun dia kenallll....ermm....

Masa balik dari kelas petang tu..fikiran aku dah melayang2...banyak benda  yg aku berangan...berangan yg aku bersanding dengan dia la..pastu berbulan madu kat hawaii laa...pastu dapat anak 13 orangla...siap keluar lambang2 love lagi kat angan2 aku tu...cuma yg tak tahan masa berangan tu..rambut aku dah jadi pendek..dah jadi cam budak skema....kena berkorbankah aku demi sebuah cinta? mestikah berskema dan rambut kemas rapi baru bole mendapat cinta??aku tersenyum dan menjerit dalam hati....arggggghhh adakah ini cinta...???huhuhu...

4 comments:

ChefBujang said...

pergh awek mcm lisa surihani sya pon nk ustaz...kih3

daunkuchai said...

alaaa imaginasi penulis je tu..bukan betoi pun..hahaha!

Syahiddmilikku said...

tang lisa surihani tu tak leh blah tu ustat...ahaha...baik punya ilustrasi..kakakak...

daunkuchai said...

sebenarnya tak berapa ingat dah muka awek tu camne..maklumla dah 15tahun...tp sebab lisa surihani tengah to skrg nih...letak dia jelah..hahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...