Thursday, July 14, 2011

Penting jugak internet nih rupanya....

Suatu masa dulu aku tak berapa suka dengan teknologi2 moden nih.. .bukan apa, aku rasa macam 'terkongkong' je bila terpaksa nak charge bateri atau nak kena alert bila ada mana2 message yang masuk... ingat lagi member aku siap kutuk2  bila aku tak pakai handset... kata diaorang aku nih manusia yg ketinggalan zaman..manusia yg tinggal kat gua batu.... kira cam orang zaman paleolitik la aku nih bg pandangan diaorang!! hhahha...

Macam tu jugak dengan penggunaan internet dan segala aplikasi yg berkaitan dengannya...aku memang tak pernah ada akaun friendster, tak pernah terfikir nak ada akaun facebook dan tak terbayang pun nak tulis blog..yang aku cerita nih dulula...bukan skrg...!!!sebab bagi aku semua benda nih 'mengongkong' kebebasan hidup aku yg suka 'bebas' dan 'blues' bersama kawan2...

Dan yg paling aku lemah sekali bila semua aplikasi2 nih memerlukan internet pada kadar kelajuan yg agak tinggi...aku pulak masa first time berkerja kena hantar kat ceruk kampung...jadi aku sokmo rasa tak puas hati bila surf internet...dan aku selalu tertanya2 bila la negaraku malaya nak sebarkan penggunaan internet nih ke seluruh ceruk rantau agar semua rakyat tak kira apa pangkat dan latar belakang dapat menikmatinya dengan rasa puas dan bangga....kira macam rakyat kat negara2 majula...aku rasa yg betoi2 puas menggunakan internet nih warga KL je...sebab KL, pusat kepada segala pembangunan ekonomi negara..tp apa cerita pulak rakyat malaya yg duduk kat pulau banggi, sabah..? camtu jugak dengan makcik esah yg duduk kat ulu tembeling, pahang? atau pun Awang Damit yg duduk kat Kampung pelakat, Sipitang Sabah..? diaorang pun rakyat malaya jugak...

Tp itu semua cerita dulu...cerita sebelum 2 tahun yg lampau...kini aku dah berubah..aku dah mula perlahan2 menikmati keseronokan bermain internet...internet mmg betul2 bermanfaat.. banyak benda yg aku belajar melalui internet nih..dan yg paling penting internet memudahkan aku sekeluarga utk berkomunikasi dengan adik beradik dan sanak saudara yg jauh di malaya...sebab tu bila 4 hari lalu bila internet kat rumah aku break down..kami sekeluarga rasa tak sedap duduk..kena pula bini aku dah nak due..bila2 masa je bole bersalin, internet pulak takde sebab kena sambar petir yg kuat..(sampai aku yg tido nyenyak pun bole terjaga) terfikir macamana nak hubungi keluarga dan rakan2 kalu bini aku betol2 dah bersalin...


Puasla aku turun naik Maroc Telecom supaya cepat diaorang baiki internet..hari2 telefon bgtau internet rumah kami prob..dan macam2 ayat yg aku guna supaya makcik yg angkat call tu termakan ngan kata2 aku...sampai technician maroc telecom tu last sekali jd best friend ngan aku plak, sebab berbakul2 aku 'jek' dia dan puji dia..cakap dia paling cekapla...cakap dia hensemla walaupun uban dah penuh atas kepala dia... cakap aku tak pernah jumpa technician yg se efisien dia laa..dan hasilnya hari nih internet rumah aku dah pulih seperti biasa...brader technician tu siap bg no handset dia kat aku..dan kalu ada prob lain kali call je dia....lawak betoi aku arab morocco nih...kena 'jek' berkoyan2 baru nak semangat buat kerja...hhahhaha!

Bila internet dah ok nih baru rasa cam bernafas semula...ohhh betapa pentingnya internet dalam hidupku sekarang...cuma aku risau je kalau2 aku kena hantar bertugas semula ke kawasan2 ulu seperti 4-5 tahun yg lampau..sudah lajukah internet di ulu tembeling? sudah sampaikah perkhidmatan broadband di pulau banggi, sandakan? sudah adakah wi-fi di kampung guruh-guruh, sipitang? ohhhh malaya...negaraku tercinta!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...