Sunday, July 10, 2011

Main bola...makan bola..tido bola...

Hari nih Ahlaa ajak aku main bola...katanya dah lama kami tak main bola bersama...lawak pulak aku dengar ayat dia...bukan apa...selalunya boleh je dia main sorang2..tp sejak aku 'bebas' nih, bersungguh2 pulak dia mengajaknya..sampai tarik2 tangan aku!

Dulu aku ada belikan dia sebijik bola...alaaaa bola ringan utk budak2 kecik...jadi ngan bola itulah dia sering bermain...kadang2 dia sepak...kadang2 dia tanduk..kadang dia tergolek sorang2 sebab terpijak bola...kah kah kah...Tp bila hari nih dia suarakan mahu bermain dengan aku, aku pun layanla...aku sepak dan timbang bola tu beberapa kali..Ahlaa cuma memerhatikan sahaja gaya skill bapak dia...

Bagiku main bola mmg menyenorokkan...arghhh kira sukan secara umumnya sesuatu yg sebati dengan jiwa lelaki...sebab puak2 lelaki nih kalu tak bersukan mesti akan jadi mat bunga punya..mat jiwang yg karat2!!...ataupun mat study yg jenis pakai spek2 setebal 13 inci...maklumla mengadap kitab 26 jam sehari...itu yg aku lihat masa duduk asrama dululah...aku perhatikan kebanyakkan budak kat asrama aku dulu mesti try jugak main apa2 jenis sukan..paling2 koman pun main indoor sport macam chess, dam dan sebagainya...

Tapi Ahlaa nih perempuan...itu yg menggerunkan aku...sebab kalu bole biorla dia minat permainan macam congkak ke...pondok2 ke....masak2 ke...barula sesuai utk menjadi 'perempuan melayu terakhir' bila besar nanti...tp buat masa skrg nih dia macam nak mewarisi apa yg aku minat pulak...tu yg tak berapa nak best tu!aku sangat2 berdoa supaya minat dia hanya sekejap je....mgkn jugak dia terpengaruh dengan watak aku yg sokmo melayan sukan kalu ada masa lapang...salah aku jugakkan!tp aku mmg minat sukan sejak dari kecik lagi...sokmo bergaduh ngan abang aku kalu bab2 main sukan nih...kebetulan semua games yg dia pandai, aku pun pandai jugak..tu yg sokmo berlawan dan akhirnya sampai nangis!(aku la tuh..sebab aku adik)


Dan hari nih bila Ahlaa menunjukkan skill kelecek bola dia..aku dah mula menggelengkan kepala...dia siap cakap lagi..:"Aby! Ahlaa kelecek nih macam Messi tak..?" aduhhhh...sejak bila pulak dia kenal ngan abang Messi nihh...pastu siap lari2 ngan goyang2kan badan lagi....konon macam ada defender pihak lawan yg nak halang bola dia ...."Ohhh Ahlaa...Aby bukan taknak bagi sokongan pada minat Ahlaa tu..Aby bukan nak membunuh skill yg ada padamu sayanggg...cuma Ahlaa tu perempuan...rambut panjang mengurai lagi...takyahla nak ikut2 messi ke apa...Ahlaa main masak2 ye sayanggg..nanti aby belikan alat mainan masak2 pulak kat Ahlaa...ye sayangggg??" ...selang berapa ketika Ahlaa terus diam dan merajuk..sebab aku dah sorokkan bola...aduhhhh...!!

2 comments:

Udy said...

ape taknye..asal dtg villa ammu ahla..kite citer pasal messi..telinge die mendengor jerk..kekekeke..

daunkuchai said...

hahahah...tulah pasal udy...tp messi mmg besttt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...