Tuesday, July 19, 2011

Tanda-tanda nak bersalin

Hari ni aku dh 39 minggu 1 ari...bermakna lg 6 ari nk smpai due date. Due date aku 24/7 nih... masuk ari ni dh 4 ari aku kuar tanda lendir campur darah, tp blom rse sakit contraction yg kuat lg... Mula2 kuar darah ni aku dh rse cuak... maklumla takde pengalaman lg,walaupun ini merupakan anak yg kedua bg aku... Iyela yg first dulu blom sempat kuar ape2 tanda lg aku dh kena bedah...

15/7/2011
5.00 a.m : Bangun dr tido dan menuju ke toilet utk ambil wudhuk. Sebelum ambil wudhuk tu sempat buang air dulu,hehe. Aku lihat ade setompok darah merah segar... Gabra kejap... eh, dh nk bersalin ke? bersihkan diri jap, pastu solat subuh... Lepas siap solat tu ati tak tenang sbb dok fikir pasal darah td... termenung jap dlm 10minit pastu wt keputusan utk sambung tido semula.

8.00 a.m : Bangun dr tido dan terus siapkan sarapan. Sambil makan tu sembang2 ngan DaunKuchai cite pasal darah pg td. DaunKuchai relax je macam dh de pengalaman...

6.00 p.m : Darah masih lg keluar dan wt keputusan ajak DaunKuchai gi hospital cek jalan dh terbuka atau blom...

6.30 p.m : Balik dr hospital dgn perasaan sedikit kecewa sbb jln blom terbuka lg... doktor suruh dtg semula kalau sakit contraction kuat atau pecah ketuban,huhu. Takpela mungkin baby blom sedia nk keluar lg kot. Best dok dlm perut ummi die sbb dpt mkn sedap2,hehe.

16/7/2011
Lendir bercampur darah masih lg keluar... Tak puas ati terus gi surf internet nk tau pasal tanda2 nk bersalin ni... Ape la aku ni, dh 2 ari keluar tanda br nk surf internet,hehe.

Tanda-tanda nak bersalin :
Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
  • sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.
  • kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing
  • sakit perut, memulas
  • kerap buang air besar
  • kerap terkentut 

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendir
  • Lendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.
  • Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.
Sakit belakang
  • Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
  • Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan rehatkan badan anda. Ulangi lagi.
  • Anda juga boleh mengurangkannya dengan banyakkan berjalan. Ia juga akan mempercepatkan kelahiran anda.
  • Jika sukar untuk anda berjalan, minta suami anda urut belakang anda dengan kuat semasa anda berbaring mengiring.
Pecah air ketuban
  • Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Segera ke hospital.
 Bila Perlu ke Hospital??

Segera ke Hospital untuk kepastian doktor bila:
  • kontraksi 5 minit sekali selama 1 jam. (datang lebih cepat jika anda tinggal jauh. Anda pasti tak mahu bersalin dalam kereta)
  • keluar air ketuban.
  • pergerakan bayi menjadi kurang kerap.
  • keluar darah dari vagina.
  • apa saja masalah yang dialami.
Jd sekarang ni aku wt keputusan utk tunggu dan terus menunggu sehingga sakit contraction makin kuat atau pecah ketuban... wt mase sekarang aku dh rse sakit contraction tu tp masih boleh bertahan lg la... kawan aku ckp kalau nk tau sakit contraction yg kuat macam mana, bila kita sudah tdk mampu tersenyum... wt mase skrg ni aku bkn setakat boleh tersenyum tp masih boleh ketawa ngan riang lg... maksudnya blom masenya lg la tu,hehe.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...