Tuesday, July 5, 2011

Padan muka aku!

Hari ini aku pergi sekali lagi ke Wikalah Mustaqillah Jama'iyyah Lil Tauzi' Al Ma' wal Kahraba'...ala kalau kat malaya kira cam JBA atau TNB la...bukan apa, dah lama sangat tertangguh misi nak membayar bil air dengan api ni..kalu kat malaya dulu semuanya aku jelaskan pakai online je...Tp kat sini tak penah pulak aku dengar bole ke tak bayar bil2 secara online nih...ohhh maju betoi negaraku Malaya....

Apa lagi dalam pukul 10.37pg sampaila aku kat situ...masuk je bangunan tu aku tengok orang dah ramai...macam hari2 sebelum ni!..pelik jugak aku kenapa tak pernah kurang pun orang nak bayar bil nih...hari2 sesak...hari2 crowded...orang morocco nih krja bayar bil je ke hari2?? atau diaorang nih mmg hobinya membayar bil...ataupun mereka ini menjadikan aktiviti membayar bil api dan air sebagai punca hiburan...maklumla tekanan hidup yg terlalu banyak...peluang pekerjaan pulak tak berapa ada...jadi disebabkan tension mereka turun beramai2 atau menjadi sukarelawan  utk membayar bil...

Camnilah lebih kurang crowdednya manusia kat situ
Hahha..itu telahan aku jelah...apa yg pasti, bila aku amik je tiket giliran tu...turn aku adalah 1245...sedangkan number yg tertera kat skrin terkini ialah 1145..maknanya lagi seratus orang baru aku bole bayar bil...sebelum ni aku datang pun camtu jugak...tu yg aku hairan! Tp kali nih aku dah tanamkan azam dan tekad..aku mesti bayar walau apa jua keadaan sekalipun!Bior padan muka orang kat wikalah tu....huhu

Disebabkan aku mmg alergic dengan suasana menunggu...aku pun ajak Ummu Ahlaa pergi jalan2 dulu kat tempat lain..kali ini tujuan kami ialah Pejabat Pos Morocco..aku pun dah lama tak ziarah tempat nih...manala tau kan kot2 ada kiriman dari orang2 malaya ke...takpun ada apa2 bungkusan dari sapa2 yg minat kat aku...Aku rasa laaa cam ada orang minat kat aku...sebab 2-3 hari nih ramai benor panggilan2 telefon dari perempuan arab yg masuk kat umah ...Ummu Ahlaa pun dah pelik semacam..sebab aku nih gayanya cam tak layan perempuan..tp bila ada call masuk lama pulak bercakap....kah kah...kah

Kalu dulu aku tak bayar sebab tak dibenarkan bayar separuh dari jumlah bil..kali nih aku dah siapkan duit yg secukupnya utk menjelaskan segala hutang piutang aku dengan pihak wikalah...kalu dulu aku datang sampai 3-4 kali disebabkan terlampau ramai orang...kali nih aku dah buat perhitungan...100 orang mgkn memakan masa lebih kurang 1 jam setengah...aku dah planned yg kami mesti balik semula kat tempat bayar bil itu pada pukul 12.00 t/hari paling lewat.


Maka dalam pukul 11.45pg  kami pun sampai la kat tempat tersebut...bila aku tengok kat skrin, aku dapati number yg terpampang ialah 1205...maknanya ada lagi 40 orang utk sampai ke giliran aku...aku pun bercadang kat Ummu Ahlaa utk cari ais krim...sebab cuaca agak panas!kat sini ais krim dipanggil dengan le glass...bahasa french tu....tak tahannnnn....!!Dalam kami anak beranak pekena ais krim tu, number kat skrin pun sudah berganjak...ngam2 selesai kami mengkedarah le glass  number sudah pun sampai ke 1243...aku pun sepantas kilat berdiri menunggu kat kaunter dengan tabah dan sabar.." harap2 kali nih bolela bayar...", kataku dalam hati..

Sampai je turn aku, aku pun hulurkan bil dan duit secukupnya...Tp!ada tp lagi...brader kerani tu menggeleng-gelengkan  kepala menandakan duit aku masih belum cukup!Aik?? bukan ke aku bayar sama seperti yg ada dalam bil...aku pun tanya dia, kenapa tak cukup...dia pun bgtau....setiap bil mesti dibayar sebelum 15 haribulan...kalu lewat dari 15 haribulan akan dikenakan denda...kemudian tidak boleh melepasi 28 haribulan setiap bulan..kalu lebih dari 28 haribulan maka dendanya akan berlipat ganda! mak aiii....banyak tu brader...bila aku tanya berapa denda yg aku kena sebab aku dah terlepas 15/6..dan aku jugak dah terlepas 28/6...aku dah mula cuak...

Denda yg aku kena sebanyak 256 dirham morocco sahaja!...Banyak tuuu..kalu beli beras thailand dah dapat 2 guni..tahan makan sampai 5 bulan utk kami sekeluarga makan!jumlah yg bg aku tak berbaloi dengan kelewatan aku yg baru beberapa bulan...dan yg paling malang ialah jumlah itu sebagai denda aku yg malas nak tunggu masa kali pertama aku ziarah ke tempat ini dulu...Dicampur pulak dengan sikap aku yg sebelum ini tak pernah bayar dan hanya mengirimkan kat Asyraf Asybili utk menjelaskan bil...baru aku tau betapa seksanya dia menunggu turn..baru aku sedar yg betapa sabarnya dia menanti giliran..dan yg paling penting aku sepatutnya dah lama belajar erti kesabaran dan erti ketenangan dalam bermuamalah dengan orang2 arab morocco nih...nah baru padan muka aku!!huhu....alergic sangat dengan kalimah 'menunggu'.....

2 comments:

Udy said...

bihtu cane ustaz?.bayor ke idok?..aih jgn la tangguh bulan depan pulak..nti ade entry baru pasal ni lg..sy membacanya pun letih.kkekekeke..

daunkuchai said...

dah bayo...800 lebih dirham semua sekali....nayaaa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...