Wednesday, July 27, 2011

Pertama kali aku melangkah keluar...

Ketika pertama kali aku study kat oversea dulu, suasananya memang jauh beza dengan apa yg aku alami sekarang...maklumla masa first time dulu aku masih mentah lagi..masih budak...rambut pun skema je...tak terbayang camne keadaan aku bila berjauhan dengan mak dan ayah...berada di negara yg jauhnya berjuta batu nautika dengan daerah tempat aku bermain...bersenda dengan rakan2...perasaan masa tu bercampur baur....ada belaka...gembira, suka, terharu, sedih, termanggu dan macam2...

Kebetulan aku dari keluarga yg susah...berasal dari kampung...tak pernah sepanjang hayat naik flight....macam2 yg aku pikir...mak aku pulak seminggu sebelum aku fly, asyik sedih dan sugul semacam....kata mak, dia risau aku hilang kena jual masa kat perantauan nanti...mgkn mak  fikir aku kecik sangat nak berjauhan dengan keluarga...mak risau apa akan jadi kalau aku jatuh sakit dan demam batuk2 selsema seperti yg biasa aku alami sewaktu di berada di kampung....

Nih gambar masa form 1...
Aku ingat lagi..masa tu KLIA belum wujud lagi...yg ada hanya Subang International Airport...hampir semua adik beradik aku pergi menghantar utk mengucapkan selamat jalan padaku...aku pula dihantar oleh abang iparku dengan menaiki kereta proton saga yg enjin orient tu...(terima kasih atas budi dan jasanya itu dan aku mendoakan agar dia sentiasa beroleh perlindungan dari ALLAH) dan sepupu mak yg merupakan seorang ustaz pun sempat menjengahku sebelum aku berangkat....dan masa aku nak check in tu mata mak dah mengalir...mak menangis semahunya...masa tu aku benar2 terasa yg mak amat menyayangiku..hohoho...

Arwah ayah pulak cuba utk menahan sebak...memang tak menitis setitis pun air mata dipipinya...sebab ayah seorang lelaki yg tabah...tp aku dapat merasai yg sebenarnya ayah juga turut sedih utk melepaskan aku pergi menaiki kapal terbang ...masih terngiang-ngiang di hujung cuping telingaku pesan dan kata2 ayah..:" ayah tak kesah, abang nak pergi jauh...sebab abang pergi utk belajar...cuma ayah harap abang belajar bersungguh-sungguh dan jangan lupakan keluarga..." perghhh masa tu pun sebenarnya aku rasa nak menagis...walaupun aku cuba berlagak macho dan cuba mengtoughkan dada aku yg tak berapa bidang...namun sebenarnya hati aku pun sedang menagis..sedang merintih kesedihan....sedih utk meninggalkan keluarga tercinta....


Bermain bola di negara asing

Jadi tanggal 30 ogos 1994 jam berapa aku tak ingat...for the first time i was being in the flight...macam2 yang aku dengar sebelum naik kapal terbang nih...ada yg kata, rasa nak termuntahlah bila kapal terbang tu mula2 nak naik..ada yg kata kepala peningla...apa yg pasti telinga aku rasa berdengung bila dah berada tinggi dari paras laut...dekat sehari baru bole nak ilang rasa berdengung tu..buat semua benda rasa macam ada yg tak kena je....hhahahha...dan buat pertama kali aku naik business class...yelahhh tiket orang bagi percuma...aku pun tak tau apa pun, beza antara first, business ngan economy class....sebab mana pernah aku rasa naik kapal terbang pun sebelum tarikh tu!!!

Dan hari kemerdekaan negara malaya tahun 1994 tu aku sambut di negara asing...tak sambut tara mana pun sebenarnya, sebab rasa keletihan yg amat sangat...sambut ngan tido dan berehat jelah...perubahan waktu antara malaya dengan tempat yg aku belajar tu pun makan 5-6 jugak..so bila malaya dah siang..kat situ masih malam lagi...jd kegiatan aku 2-3 hari masa mula2 sampai tu tak lain dan tak bukan....membuat taik mata!...

Hari ini..bila aku dah di ambang pulang semula ke malaya..semua kenangan itu menjengah ke minda aku satu persatu...kadang2 aku tersenyum sendirian bila segala nostalgia itu menari2 di mataku...kalu dulu arwah ayah masih ada..arwah ayahlah yg sentiasa memberi sokongan utk aku mengembara di negara asing...berjalan ke serata pelusuk alam utk mencari pengalaman...kini arwah ayah dah tiada...arwah ayah memang banyak memberi kata perangsang bila aku menelefon keluarga sebab aku rasa amat rindu dan berjauhan...Kalu dulu aku pergi tanpa isteri dan anak2..kini aku dah ada semua tu... pastinya aku amat berharap yg suatu hari nanti anak2 ku akan menjejak semula setiap langkah2 yg aku lalui di bumi2 asing ini...aku amat berdoa segala yg aku perolehi ini akan dapat membakar semangat anak2 ku kelak...Semestinya aku akan memberi segala dorongan dan rangsangan sepertimana yg pernah arwah ayah aku buat sewaktu waktu dahulu...dan segala kenangan ini tetap akan aku simpan utk kuceritakan pada anak dan cucuku nanti insyALLAH....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...