Monday, July 18, 2011

Hukum darah keluar ketika mengandung

Banyak kali aku ditanya dengan soalan camnih...soalan berkaitan darah dan apakah hukumnya...kalu dulu aku memang pening..sebab dulu aku bujang trang tang tang...jadi aku tak amik cakna tentang permasalahan ini...

Tapi skrg bila aku dah ada bini, dan bini aku pulak seorang perempuan sejati...aku mesti kena tahu...aku mesti kena baca balik kitab2 fiqh utk merungkai persoalan yg dah lama bersarang kat lubuk otak aku nih....lagi satu masa bujang dulu, aku segan nak tanya soalan2 berkaitan darah orang perempuan nih...yelahhh aku nih seorang pemalu dan penyantun bangattt..persis seorang perawan desa deh!!....chewwahhh..


Menurut ibn rusyd al-qurtuby (wafat 595 H) darah yg keluar dari rahim seorang perempuan ada 3 jenis: darah haid, darah istihadhah, darah nifas. Aku rasa semua orang dah maklum dengan benda nih..sebab kalau kat sekolah dulu...3 jenis darah nih la yg diajar oleh para ustaz dan ustazah pun.Cuma mgkn berkaitan dengan darah yg keluar bagi orang yang hamil belum kita ketahui dengan jelas dan terperinci, sebab kat sekolah dulu seingat aku ustaz dan ustazah hanya jelaskan secara ringkas sahaja tak mendalam.

Para fuqaha' dulu dan kini berselisih pendapat berkaitan darah ini dan bagaimana ingin diklasifikasikan: adakah darah yg keluar bagi orang hamil itu termasuk dalam kategori darah haid atau darah istihadhah? atau adakah darah ini merupakan darah nifas? sebab setiap jenis darah itu ada hukumnya yg tersendiri dan ada larangannya yg khas...orang haid dan nifas misalnya tak wajib solat, puasa, tak boleh tawaf dan haram bersama suami...manakala orang istihadhah wajib solat, puasa dan boleh melakukan tawaf serta boleh bersama suami.


Bagi imam malik dan as-syafie r.h, berdasarkan pendapat mereka yg paling soheh, perempuan yg hamil itu boleh mengalami haid. Maksudnya berkemungkinan darah yg keluar dari seorang perempuan hamil itu adalah haid walaupun biasanya apa yg kita tahu, perempuan hamil tak akan datang haid...tp menurut kedua-dua imam yg agung ini, tidak semestinya orang mengandung tidak ada haid.

Manakala bagi imam abu hanifah, imam ahmad dan imam as- tsaury r.h dan beberapa imam yg lain, perempuan hamil tidak akan datang haid. Adapun darah yg keluar sewaktu mengandung itu bagi pendapat mereka adalah darah penyakit atau darah 'rosak' melainkan jika seseorang perempuan itu mengeluarkan darah diiringi dengan rasa sakit (al-talq) mereka semua bersepakat mengatakan darah itu merupakan darah nifas. Maknanya menurut para imam2 mujtahidin ini, seorang perempuan hamil boleh mengalami darah nifas beberapa hari sebelum bersalin dengan syarat darah yg keluar itu mesti beserta rasa sakit terlebih dahulu.

Walau bagaimanapun, persoalan berkaitan darah orang perempuan ini diakui sendiri oleh imam ibn rusyd satu yg amat sukar utk dijelaskan...kerana tiadanya nas yg jelas dan khusus melainkan hanya berdasarkan pengalaman dan kebiasaan yg diaalami oleh kaum perempuan. Sebab itu kita dapati para fuqaha' tidak bersepakat dalam mengkategorikan darah yg keluar itu. Cuma sebagai perempuan, mereka kena tahu dan arif betul2 warna darah dan bagaimana ianya keluar. sebab kebiasaannya warna dan sifat darah haid berbeza dengan darah penyakit sebaimana sabda baginda SAW yg diriwayatkan oleh imam abu daud: " Darah haid itu warnanya hitam dan dikenali..." 


Dan seorang perempuan hamil itu kena pastikan juga, adakah dia seroang perempuan yg kuat, sihat dan mempunyai janin yg kecil ataupun perempuan yg mengandungkan janin yg lemah dan dia sendiri tidak kuat dan selalu berasa sakit2..Kerana jika dia termasuk dalam jenis perempuan hamil yg pertama, maka darah yg keluar itu berkemungkinan adalah darah haid. manakala sekiranya dia jenis yg selalu sakit2 atau demam2 ketika hamil, berkemungkinan besar darahnya itu adalah darah penyakit atau istihadhah.

Cuma akhir2 ini, para2 doktor perubatan telah membuat kajian dan analisa dan mereka lebih cenderung mengatakan bahawa darah yg keluar bagi perempuan hamil adalah darah penyakit dan bukannya darah haid.Kalau sedemikian hukumnya sama seperti perempuan yg mengalami istihadhah iaitu wajib solat, puasa boleh melakukan tawaf dan boleh bersama suaminya. Cuma ulama berbeza pendapat adakah perempuan istihadhah wajib berwuduk setiap sekali ingin solat, atau adakah wuduk setiap kali solat itu cuma istihbab, atau adakah mereka wajib mandi jika ingin menunaikan solat??..Semua ini sebenarnya, memerlukan perbincangan yg lain dan masih termasuk di dalam perkara yg khilaf, ianya berlaku di kalangan ilmuwan2 islam kita kerana ketiadaan nas yg soreh dan soheh menyebabkan perbezaan pendapat ini timbul. Wallahu a'lam...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...