Tuesday, July 26, 2011

Genap Usiamu seminggu Marwa...

Hari ini genaplah umur marwa seminggu...sekejap je aku rasa semenjak dia dilahirkan sehinggalah ke hari ini...Rasa macam baru je menyambut marwa di hospital...kini dia dah berusia 7 hari...kalu ikutkan syariat islam hari inilah sunnah dicukurkan rambutnya sampai licin, ditimbang dan sedekahkan emas dengan kadar seberat timbangan rambutnya itu...dan hari ini juga disunnahkan sembelih aqiqah apa2 binatang ternakan yg berkaki empat...tp sebab aku di perantauan...mgkn semua tu aku buat bila dah sampai kat malaya nanti...lagipun hanya tinggal berapa bulan je lagi utk aku  packing barang dan melangkah pergi dari bumi morocco ini...kadang2 bila teringat yg dah tak lama kami di sini..rasa sedih dan sebak juga...arghhhhh!!


Sebenarnya memang dari dulu kami merancang utk mendapat anak di sini...puas aku dan isteri berbincang dan bertanya pendapat orang yg lebih tua tentang baik dan buruknya bersalin jauh dari negara sendiri...Isteri aku pulak siap buat research lg tentang bagaimana persiapan yg sepatutnya utk menghadapi saat kelahiran jauh di negara asing...aku pula ditugaskan utk survey mana hospital dan klinik utk buat check up bila biniku benar2 mengandung....dan Alhamdulillah semua perancangan itu mendapat perkenan dari Yang Maha Esa...kami bersyukur padaMu Ya ALLAH....


Pengalaman mendapat anak di negara orang ini memang sesuatu yg susah utk dilupakan....Banyak perbezaannya kalau nak dibandingkan dengan apa yg ada di negara kita...yelahhhh dari mula isteriku mengandung aku asyik memuji akan doktor dan klinik yg ada kat sini..bengang bini aku bila aku cakap doktor dan klinik bersalin kat malaysia agak cerewet dan tak berapa pro...3 tahun dulu aku selalu mengadu(kira macam komenla) kat bini aku..kenapalaa klinik kat malaya nih setiap kali datang check je, mesti nak kena test air kencing...mesti kena cucuk jari utk amik sedikit darah...yang aku cerita nih pengalaman mengandung di klinik kerajaan...aku bukan apa...bila semua benda nak kena check, sure makan masa 2-3 jam...lama tu nak kena tunggu...dahla ibu2 mengandung kat malaya ramai..kira setiap bulan mesti ada jelah mana2 ibu yg datang daftar kat mana2 klinik bersalin....


Tapi kat morocco nih, tak kena buat dua benda tu...dah save skit masa..cuma yg peliknya setiap kali check sure bini aku kena scan...mula2 aku rasa cuak jugak..tak bahaya ke janin yg baru nak membentuk kena scan setiap bulan...tp bila dah doktor sini cakap 'kus syaik mizyan' (semua ok) aku nak betah apa lagi...dia doktor...aku nih sapala sangat nak berdebat ngan dia...hhahhha..so kami suami isteri follow jelah apa yg doktor sini suruh...yg bagusnya bila buat scan setiap bulan, kita boleh tengok sendiri perkembangan baby kita tu dari masa ke semasa...dari sebulan ke sebulan...sungguh menakjubkan...Maha SuciMu Ya Allah atas kurniaan ini....

Jadi banyak benda yg aku belajar bila isteriku melahirkan anak kali pertama jauh dari mak ngan ayah serta sanak saudara...banyak pengalaman manis yg tak mungkin dapat aku lupakan sampai bila2...banyak benda yg aku lihat sepanjang proses mengandung dan bersalin di salah sebuah negara Afrika Utara ini...Mungkin negara kita lagi maju dari segala serba serbi...dan kini aku mengakuinya...mgkn negara kita lebih canggih dari segi peralatan dan teknologinya...cuma tak mgkn aku dan isteriku mendapat pengalaman ini kalu kami mengambil keputusan utk melahirkan marwa di malaya...Dan pastinya apabila melihat marwa, kami akan terkenangkan wilayah ini...terbayangkan segala yg pernah kami lalui sepanjang 2 tahun di sini..terkenangkan adik2 pelajar yg baik dan bermurah hati...terkenang segala yg indah2 di bumi morocco ini...marwa!kaulah segalanya buat aby dan ummi...

4 comments:

Unknown said...

jangan bagi ahlaa baca post ni...nanti dia jeles dgn adik sniri

daunkuchai said...

hahaha..posting tentang dia lagi banyak....adik dia baru 2...huhu

abgkacakahlaa said...

photostat mke ahla..hhihihi..mabrouk

hamba ilahi said...

tetiba je hati rasa ter panggil nk mengandung dan bersalin di morocco..hahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...