Friday, June 17, 2011

Aby! azan tuu...jangan bising!!


Sesekali bila Ahlaa cakap camtu kat aku....nak tergelak pun ada....yelaaa dia baru nak masuk 3 tahun...tp dah pandai nak nasihat aku yg tua nih...tp bila fikir balik, apa yg dikatakannya tu benar...aku jadi insaf...fuhhh insaf beb!!!Dia selalu cakap camtu bila dengar azan... syukur alhamdulillah. Sebab dalam usia yg mentah cam dia tu,  dia dah bole faham skit2 tentang azan..tentang solat...tentang agama...syukur YA RABB!

Masjid Lalla Khadijah, Kenitra

"Eh aby! dah azan...napa tak gi solat lagi..?" hhahhha...ayat nih lg power...kekadang kesibukanku menyebabkan aku terlewat utk ke masjid...bukan tak gi langsung....cuma lambat skit je hehehe....tp bg Ahlaa benda camni takleh lambat..siap tarik tangan aku lg...aku tau dia mmg suka gi masjid...tp dia pergi bukan utk solat...dia mana pandai baca al-fatihah ngan betul lg...bila baca je, sampai kat separuh dia dah masuk kat surah lain...biasanya dia akan lompat ke surah AN-NAS...so dia pergi mgkn nak jumpa ngan kawan2 dia...tp dia mana ada kawan..sebab dia sorang je budak kecik melayu terakhir kat daerah nih....yg lain semua anak pak2 arab...cuma yg aku perasan, setiap kali dia jumpa budak yg lebih kurang tinggi dia...dia akan kata..." Aby! tuu kawan Ahlaa...kawan..Ahlaa...seronoknya!!"

Aku faham la tuu..dia mgkn nak adik...mgkn nak kawan...dia dah lama keseorangan...takpe Ahlaa....tak lama dah ummi nak due...nanti Ahlaa main ngan adik tau..jangan gigit2 adik..jangan pukul2 adik...Aku pulak bukan sengaja nak jarakkan Ahlaa ngan adiknya, cuma keadaan tak mengizinkan...kalu bole, mmg aku nak tiap2 tahun bini aku bersalin!bior meriah skit rumah aku nih...bila balik keje je...anak2 pun datang nak peluk aku!masa aku solat je...semua anak2ku panjat badan macam yg Ahlaa selalu buat...kejap panjat bahu..kejap panjat belakang...kejap naik sampai kat kepala.....walaupun penat tp suasana camtu besttt!!!lucuuu...dan comel je aku rasa....


Dekat masjid jugak sebenarnya adalah ruang utk Ahlaa main...sebab masjid yg aku pegi nih luas...besar..lapang...Masjid Lalla Khadijah...jadi dia selalu lari2 bila setiap kali usai solat...aku takut je kalu pak arab marah...mengamuk...sebab diaorang nih mana bole kalu bebudak lari2 atau buat2 bising skit masa diaorang solat...Tp kalu diaorang bergaduh..bertekak sesama diorang takpe pulak...tu yg aku lucu..penah sekali aku tgk diaorang bertengkar....isunya kecik je...tp bertengkar tu cam nak bertumbuk...dengan naik suaranya lagi...kira macam nak pergi perangla...hahahha....jadi bila Ahlaa lari2 dan main2 aku selalu pesan...jangan main depan orang sembahyang...:"nanti ammu tu tangkap dan jual ahlaa....hihihi.."

Ruang solat wanita
Selalu jugak dia ajak aku ke masjid sebab nak jumpa ammu2nya....nak jumpa ammu azim katanya...kekadang ammu ubai...ammu asyraf kekadang ammu ammad....nak tgk ammu2 sihat ke tak, perghhh prihatin betoi dia ngan ammu2nya...Jadi semua alasan yg dia bg..aku terima...aku tak kesah...sebab bg aku, inilah masanya utk spent time ngan dia...inilah ruangnya utk aku layan dia...main2 ngan dia....dan yg paling penting dia bole belajar utk hormat orang solat...berdisiplin masa kat masjid....faham waktu solat dah masuk ke belum...sebab tu kalau dia kata..:"Aby! azan tu...jangan bising!! aku rasa bersyukur bangat dan akan tersenyum sendirian....

Dari kiri: Ammu Ali, Ammu Ammad, Ammu Haziq, Ammu Azim

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...