Friday, June 17, 2011

Argghhh...kenapa mesti jujur??

Bercerita pasal kejujuran, aku rasa semua orang ingin jujur...semua orang kalau bole nak hidup penuh aman tanpa ada rasa hipokrit dan pembohongan dalam diri...Hidup tanpa sikap jujur kekadang satu bencana...tipu sana....tipu sini...sampai akhirnya diri sendiri yg susah....Seorang ayah atau ibu sentiasa ingin berlaku jujur pada anak2nya....bila ditanya..:"ayah sayang adik tak....?" terus dijawab SAYANG....bila anak yg lain pulak tanya... anak tu selalu mengguriskan hati si ibu atau si ayah...jawapannya tetap sama...SAYANG...ibu bapa kita tak tergamak nak kata yg sayang mereka sebenarnya berbeza antara anak yg ini ngan anak yg itu....tp jika mereka berlaku jujur..kesannya pada emosi si anak lg terukkk....lg parahhhhh...

camtu jugak orang bercinta....masa bercinta semua benda manis...semua benda nampak menarik...semua benda takde yg cacat...kira perfect je semacamm....kalu pakwe tu kebetulan mempunyai ketiak yg masam....tp bila tanya pada makwe dia..."eh ada bau masam2 tak kat badan anjee?.." kompom si makwe akan cakap..."ehhh takde baula...semuanya wangi..." hhahhaa!!...camtu jugak kalau si makwe jenis control2 ayu...setiap kali date pakai make up tebal 13 inci...bila jumpa pakwe dia...nak pengsan si pakwe tgk muka makwenya yg ala-ala pelakon opera cina...tp bila ditanya..."camne muka ayang arini..?" si pakwe pun jawab..."cun abis...kalah lisa surihani..."ahak..ahakkk..lisa surihani pun tak pakai make up sampai 13-14 inci...

Kalau si boss masa kerja pulak...lg banyak ketidakjujuran berlaku...time mesyuarat je...semua staff angguk kepala...nampak cam apa je idea dari si boss mmg bernas dan brilliant! Kira boss punya cakap...the best in the world...tp bila je kuar meeting...mulalah masing2 bersidang kat kedai kopi....sambil pekena kopi janda 2-3 cawan...komen sana...komen sini...masa tulah baru nampak yg idea si boss tu langsung takleh pakai...tp kalu bantah kat mesyuarat maunya makan masa 2- 3 jam...kalu boss tu pulak perempuan lagila banyak hipokrasi yg wujud...sebab takut boss perempuan tu naik angin kemudian menangis tengah2 mensyuarat...tau jelaa kalu pompuan nih nangis...bukannya seminit dua...campur dia punya sedu sedan lg...adala paling kurang setengah jam!!!.geng2 staff yg laki nih pun maleh nak komen beria...hahhah tulah senario bila persoalan JUJUR menjadi topik...

Dan aku sering cuba berlaku jujur.... cuba utk jujur dengan kawan2...cuba utk jujur dengan kaum keluarga...cuba utk jujur dengan diri sendiri...Tp kekadang ada jugak aku tipu..aku tak taula tipu aku tu sunat ke tak...time aku study dulu...bila mak tanya ada duit ke tak...tak penah aku cakap takde....camtu jugak kalu ayah aku tanya...ada prob ke tak?...tak kiralah   prob apa..cinta ke...gaduh ngan awek ke....chewwahh macam aku penah ada awek...hhahhha!terus aku cakap..takde! walaupun kekadang aku call mmg nak minta duit sebab dah 2-3 hari makan biskut kering...sebab apa??sebab aku tau..mak ayah aku dah lama susah nak besarkan kami adik beradik...

Jadi bila ada sekelompok manusia yg sokmo cakap kita kena jadi diri kita sendiri...atau dalam bahasa omputihnya..: be yourself!!!buat apa nak hipokrit....kalu aku dah jenis kaki pompuan...suka minum arak...tak sembahyang...kenapa aku perlu malu dengan khalayak..?...bg aku ayat2 camtu semuanya nothing!nonsense...orang yg cakap camtu pun dalam sesetangah keadaan akan bersikap hipokrit...cuma dia je yg tak sedar...sebab manusia perlu ada sikap malu...dan malu ada kaitan ngan taknak berterus terang....kira cam hipokritlaa....tambah2 lagi kalu buat maksiat...seorang perempuan yg tak bertudung selalu akan cakap...arrr pakai tudung pun kalau  asyik mengumpat sana-sini, jaja cerita siang malam...  buat apa...?biar tak bertudung yg penting kita tak hipokrit!!...sebenarnya dia cakap camtu bukannya tak nak hipokrit..bukannya berlaku JUJUR tp dia nak menghalalkan tindakan dia yg bercanggah dengan ISLAM!..dalam masa yg sama dia dah HIPOKRIT dengan tuntutan agama, dengan perintah ALLAH....

sebab tu aku cakap kita semua mmg perlu jujur...tp kekadang kita perlu bertindak sebaliknya...kalu itu lebih baik dan tidak memudhoratkan yg lain...jangan ilang terus rasa malu sampai semua benda nak buat tanpa ada batasan...buat segala benda ikut rasa hati....Tp...bila orang tanya aku jujur ke tak??...arghhhhh kenapa mesti selalu jujur...??? 

3 comments:

cik senah a.k.a yakyong said...

" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]

Haji Sameon said...

benarlah kalamullahu azim....

DaunKuchai dan UmmuAhlaa said...

betol...betol...betol...Ahlaa ckp :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...