Thursday, June 23, 2011

Apa bang..kena bayar lain kali..???

Benda yang paling aku lemah sekali dalam idup ini ialah menunggu...yaaa istilah menunggu cukup utk buat aku tension dan lemah gemalai...aku rasa macam takleh masuk je ngan istilah menunggu...macam tak ngaammmm jee....aku tau sabar itu separuh dari iman..." Kena sabo....kalu tak sabo...masuk kubo..! " penah kawan aku kata camtu sewaktu waktu dulu...

Disebabkan istilah menunggu inilah aku pernak reject seorang awak cun...masa tu aku tak ingat dah aku tingkatan berapa...cuma yg pasti awek nih mmg cun gila laaa....kira kalah lisa surihani dia punya kecunannya...(syuhh..jangan cite kat Ummu Ahlaa tau...ini secret!..) menjadi rebutan muda mudi ketika tu...Dek kerana aku pun encem jugak masa tu...aku pun approach la dia...nak jadikan steady makwe...maknanya kalu aku dapat dia mmg pasangan hangatla kat sekolah....macam awie ngan erra dalam cite sembelit..hhahahha....

Bila aku luahkan segala isi hati yg terpendam kat dia...dia bole pulak cakap .." boleh tak awak menunggu sedikit masa lagi...nanti baru saya buat keputusan..." Aku mmg dari kecik dah alergic ngan istilah menunggu nih...So tanpa membuang masa aku reject dia terus dari kamus hidup aku...tak kiralah cun ke tak...macam lisa surihani ke tak...main ngan istilah menunggu nih...aku takleh kompromi...hahha padan muka dia!!!


Macam tu jugak bila aku apply satu kerja yg gaji dia very outstanding...gaji ribu raban...kira sepadan la ngan status aku pada waktu tu...lelaki bujang urban terkini...Dengan persiapan yg begitu rapi...siap pakai tie apa cukup...aku pun pegi temuduga...semua soalan yg penemuduga tu kasi aku jawab macam kacang je...aku siap betulkan lagi kesalahan fakta yg penemuduga tu tersilap..teruja dia!...malu2 dan merah padam muka bila aku cakap fakta dia salah...tp bila aku tanya...diterima kerja ke tak...ketua penemuduga pun cakap..." Encik tunggu dalam 3 hari...pihak kami akan bg keputusan..." aku dengar je kalimah menunggu dalam ayat dia...aku terus angkat kaki dan blah...aku pun amik kerja aku skrg...tgk2 dalam 3 hari...sampai surat dari syarikat tu..dan cakap aku DITERIMA kerja! tp nak buat camane..aku dah amik kerja lain......(kerja aku skrg nih gaji dia 20 tahun lg takleh lawan gaji sebulan kerja kat syarikat tu...) argghhh aku peduli apa gaji dia beso ke tak..syarikat established ke tak...napa beria iya suruh aku tunggu..??padannnn muka syarikat tuuu........


Dan pada hari ini bila aku nak pergi bayar bil air ngan api kat wikalah tauzi' maa' wal kahraba'( kira cam pejabat air dan letrik la..) aku pergi sebanyak 3 kali...kali pertama lebih kurang jam 9 pagi...pejabat tu buka pukul 8.15 pagi...kira awal la jugak aku pegi....sampai je, aku kena amik tiket giliran...bila aku tgk angka kat tiket aku ngan angka yg tertera kat skrin beza dia lebih kurang seratus...aku congak2 mgkn dalam sejam baru sampai turn aku kot...aku pun balik rumah...buat keja lain dulu...


Kali kedua plak..aku sampai kat situ pukul 11.52 tengahari....aku pun tgk skrin...laaa turn aku dah terlepas! maknanya bajet dan congakan masa yg aku buat tersasar...terpaksala aku amik tiket lain...tengok je kat tiket baru...aku dapat nombor 1361....yg kat skrin plak baru 1203...perghhh lebih seratus nih...lagi lama aku kena tunggu!!!aku pun apa lagi...cam biasa angkat kaki dan blahhh....


So aku pegi untuk kali ketiga iaitu jam 2.00 pm...pejabat tu tutup pukul 2.30...korang tgkla pak2 arab nih keja...dari pukul 8.15 pagi sampai 2.30 je...punyala efektif!!ahaakss...semalam aku sampai 2.31..dah takleh masuk..sebab tu arini aku datang pagi...kali ni aku stay sampai dia tutup pejabat...aku tgk orang masih ramai lagi...pelik jugak aku ngan depa nih..dah tgk orang ramai...bukala banyak skit kaunter...nih takk....

Aku tunggu lebih kurang 45 minit...lama dah tu...ikut hati mmg nak cabut dahhh..tp aku sabor..sebab kata tuan rumah aku..kalu tak bayar arini..api ngan air nak kena potong...aikk??mana bole...aku nak mandi ngan apa kalu air kena potong..skrg dahla suhu panas tengah memuncak..!!sampai je turn aku...aku pun hulur resit kat kerani tu...dia buat campur tolak kali bahagi..dia kata aku kena bayar 597.00 dirham...ait??camne jadi camtu...sebab ikut perhitungan aku dalam 497.00 dirham je....dia kata ada bulan lepas punya bil aku belum settled...aku pun cakap kat dia...takpela kalu camtu...aku bayar setakat 500.00 dirham dulu..baki dia aku settle bulan depan..alah bukan banyak pun...100 dirham je lg...lagipun aku nak bg dia duit...bukan nak minta duit dari dia!!!

Tp dia cakap takleh...kalu nak bayar...kena bayar semua...bayar sekaligus..takleh hutang2...aku pun tanyala..kenapa? dia cakap sistem takleh terima...maknanya sistem komputer dia takleh nak tolak jumlah yg aku nak bayar...nanti komputer hang dan pening kapla! aku pun cakap jelah...amikla 500.00 nih dulu...pastu 100 baki dia tu masuk jelah kat bil akan datang....dia berkeras jugak cakap..TAK BOLE!..aku pun dah pasrah dan tak ingat apa2 dah..cuma ayat terakhir yg aku tanya kalu tak silap..." apa bang..kena bayar lain kali..??" brader tu pun angguk kepala....maksudnya hari nih aku datang 3 kali...dari pukul 9.00 pagi...pastu aku tunggu 45 minit..tp kerja tak jugak selesai...kena pulak datang lain kali...jawapannya 2 minggu lagila aku datang...padan muka kooo pejabat air dan letrik kenitra!!!arghhh....


2 comments:

Udy said...

haha . kelakar baca kisah tuan .

apepun sbb tu allah kasi sifat 'sabar' .sbb Dia tahu ade orang cam tuan .

kekeke .

daunkuchai said...

terima ksh udy...semoga kita semua akan sabor sokmo...sebab kalu tak sabor kang deraih pulak masuk kobor..tu yg risau..huhuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...