Monday, June 13, 2011

Mehdiah In Memory

Kejadian ni berlaku dh lama... Tahun lepas dlm bln 7, kalau tak silap aku... Pagi tu aku, DaunKuchai, Ahlaa dan 4 org lg student pompuan bersiap-siap nk ke pantai Mehdiah, Kenitra... Kami gerak dlm pukul 10.30 pg menaki teksi kabeer (teksi beso kt sini). Masing2 bwk sedikit bekal utk mengenyangkan perut nnt... Sampai je di pantai Mehdiah, kami pun cari tempat utk lepak. Kami pilih tempat yg agak jauh sket dr org ramai krn kate Deeba, dlm pukul 12 t/ari ke atas nnt lg ramai org arab akan dtg. Jd kena la pilih tempat yg agak jauh dan tersorok sket bg melindungi pandangan mata kami drpd melihat benda2 yg tak elok... OOo macam tu, kata ku di dlm ati... Iyela kami br je beberapa bulan berada di sini, jd tak tau lg keadaan di sini camne...

Berjalan menuju ke pantai Mehdiah
Setelah meletakkan bekal makanan masing2 di atas sebuah kain alas, kami pun wt keputusan utk mandi-manda. Mmg itu tujuan asal kami ke sini, utk bermandi-manda... Lagipun aku saje nk bg Ahlaa merasa mandi di pantai... Ini adalah kali pertama bg Ahlaa, seronok betol aku tengok Ahlaa mengejar ombak... main pasir dan berlari ke sana sini... DaunKuchai pilih tempat yg agak jauh sket dr kami, join bdk2 arab lelaki yg lain... Aku plak bersama ngan Ahlaa... Aku pilih tempat yg cetek je supaya tak hanyut dibawa ombak,huhu. Ombak kt sini ganas sket tau, tak macam kt Malaysia... Jd tak boleh pegi terlalu jauh dr darat... Agak2 Ahlaa cm dh puas mandi je, aku pun bawak dia ke tempat lepak kami... Salin baju dia... bg makan dan minum susu. Aku tgk Ahlaa cm kesejukan je... Yela walaupun masa tu musim panas, air laut kt sini masih terasa sejuk... Mungkin sbb kami dtg awal sgt kot... Nk dtg lambat sket takut org ramai lak... Kang takde tempat plak nk lepak... Lagipun aku taknak bg Ahlaa tengok menda-menda yg tak elok ni... Biasa la kalau kt sini, musim panas adalah waktu yg paling sesuai bg org2 kt sini nk pakai pakaian yg agak menjolok mata... Maklum la, panas... Itu kata mereka la... Tambah2 lg kt pantai... Tak ke haru, huhu.

Ahlaa yg kelaparan makan dgn berselera skali

Selesai mandi dan makan kami pun bergerak menuju ke arah teksi kabeer... Nk balik... Setelah kedengaran azan zohor berkumandang... Aku cadang nk dtg lg ke sini dlm ujung bulan 6 ni... Tp tgk keadaan la dulu... Kalau aku larat dan tak bersalin lg la... Mungkin kali terakhir kot...huhu. Sedey plak nk tinggalkan Morocco ni... Byk kenangan indah... pahit... manis... kami kt sini. Tp yela, "hujan emas di negeri org... hujan batu di negeri sendiri..." Mcm manapun, Malaysia ttp di ati...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...