Tuesday, June 21, 2011

Kamu nak jadi apa besar nanti??

Masa kecik dulu aku penah main perang2 ngan kawan-kawan...biasala pengaruh tv...masa tu cite prebet badul ngan darah satria tengah ngetop! siap buat senapang dari kayu lg....pastu kaler bg nampak cam real dan  tulis M 16 kat senapang tu.

Asal pagi menjelma je terus aku keluar rumah cari member2 lain...aku geng baik...kawan2 yg lain lak geng jahatla! dengan bawa senapang kat bahu...terus jalan cari musuh...bila jumpa je terus tembak...peluru dah tentula kami pakai terung manggo (aku tak tau pulak istilahnya kat daerah lain) tp kat tempat kami nama dia terung manggo laa....alahhh yg bulat2 dan jarang orang buat makan tu...kalu korang balik kampung mmg banyak buah terung tu kat semak2 ngan tepi jalan....tp kalau korang dok tengah2 KL..susahla nak jumpa!


Aku ingat lagi...masa tu yg main ramai...ada sebaya..ada yg lebih tua...bila dah bg kumpulan je mulalah kami cari tempat menyorok...buat kubu...cari peluru banyak2...sebab takleh pakai peluru lain...peluru tu je yg sakit kalu kena dan tak berbahaya....kubu pulak dah tentula semak2 yg tebal...kira cam nak berperang betul laa...masa tu tak terpikir langsung yg semak-semak samun nih kekadang tempat kerbau pendek punya pot! bg kami asal semak tu tebal dan boleh buat pengkalan kami jadikan dia kubu dan tempat berkumpul semua anggota tentera!hhahah...anggota tentera tu!!!...ada kawan aku yg maleh balik rumah plak... siap bawa bekal yg mak dia buat...dia cakap yg dia nak  pegi berperang...menjaga keselamatan negara dan terpaksa balik lambat sebab musuh ramai!!patriotik betulkan???

Kekadang kami main sampai senja...punyala syok main perang2 nih....mak2 ayah kami pulak dah tak risau sangat kalau kami balik lewat...gi main perangla tu...kalu tak silap masa tu aku baru darjah dua atau tiga...kecik sangat lg...dan aku tak pernah tau pun apa tu maksud cita2 dan apa yg aku nak jadi masa besar...Jd bila suatu hari ada seorang cikgu kami tanya semua pelajar tentang cita2...mulalah semua terpinga2...kemudian bangunla best student kelas aku utk bgtau apa cita2 dia...biasala masa sekolah rendah best student budak pompuan...sebab budak pompuan ni tulisan dia cantik...kemas....pastu tak reti nak lari kalu cikgu panggil...budak laki pulak...tulisan macam cakar ayam...gi sekolah kadang2 tak mandi seminggu...mana tahann...pastu kalu cikgu panggil je...takut...terus cabut lari...!!


Budak tu cakap nak jadi doktor...jawapan standard dari contoh budak pandai...asal cerdik je mesti nak jd doktor...asal dapat result staright A je sure nak amik medic...tak paham aku....apsal laa budak yg pandai2 nih tak nak jadi tukang masak ke...bole jugak diaorang cipta resipi yg mantop2...yg sedap2...nyum!nyum!ataupun tukang kebun ke...bole buat landskap yg kreatif2...bole buat bunga tiruan yg nampak macam real...takyahla membazir tukar bunga2 ngan pokok2 kat pejabat kerajaan setiap bulan...banyak tuuu duit rakyat yg nak kena pakai!!!!

Sampaila turn kawan aku yg selalu main perang2 ngan kami...dia nih badan besar skit...kira montel la...masa kami main dia sure jadi geng jahat...ketua komunis...siap pakai topi lambang tiga...topi buatan sendirian berhad....dia tak tau pun komunis tu apa....tp sebab dalam perang nih mesti ada dua pihak...jd kami sure akan suruh dia jd ketua komunis....kira cam Chin Peng la...sebab sesuai ngan bentuk badan dia...Bila je cikgu tanya dia...:" Kamu nak jadi apa besar nanti..?"...terus dia jawab dengan penuh yakin dan berwibawa..." Saya nak jadi Ketua Komunis cikgu!...Saya nak jadi macam Chin Peng...sentiasa berkorban utk agama nusa dan bangsa! sentiasa berperang mempertahankan negara tercinta cikgu!!.." masa tu aku tengok dia serius je...dan nampak betoi yg dia yakin jawapan dia tu mengujakan cikgu kami....hahhahah! Cikgu plak garu kepala terpinga-pinga kehairanan....kah kah kah!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...