Saturday, June 4, 2011

Aku nak kawin...

Aku penah ditanya kenapa kawin agak lambat...pening jugak aku nak jawab soalan2 camtu...bukan sekali aku ditanya, tp berulang kali...asal je cuti dan balik kampung mesti ada soalan yg camtu dari sedara mara dan jiran2 tetangga...yelaaaa sapa yg taknak kawin kan...kawan2 yg dah kawin semua cerita yg berumahtangga nih syokkk...siap ada yg kata...kalau bole nak kawin masa darjah satu!terlampau best sangat kawin tu agaknya bagi fikiran diaorang...

Tp aku lain...lain dari yg lain..chewwaahhhh...Aku mmg nak kawin dan aku melihat perkahwinan tu satu yg mulia, suatu yg tinggi..bukan sekadar akad nikah,kenduri besor2, bersanding depan orang dengan tersengih2 (tp aku tak bersanding yeee)...bg aku perkahwinan lebih dari itu. Perkahwinan perlu ada persediaan mental, fizikal, ekonomi, spritual, sosial dsb. Sebuah perkahwinan perlukan komitmen,iltizam,tolak ansur,persefahaman dan yg penting barokah,rahmah dan redha dari YANG MAHA ESA...Sebab kita nak kawin bukan sehari dua..kalu bole semua orang nak kawin sampai ke syurga...Jadi bila masuk bab kawin nih,aku mmg plan nak kawin agak lewat..paling awal ketika umur 28 tahun...aku nak establish dulu kehidupan ini..nak bantu dulu skit2 keluarga apa yg perlu,nak enjoy hidup sebagai lelaki bujang dulu bior puas...Pernah masa aku kecik(dalam umur aku 7 tahun kot kalu tak silap) mak aku tanya...bila aku nak kawin...masa tu pun aku tak berapa faham apa erti perkahwinan..cuma aku selalu la pegi kenduri kawin jiran2 kampung aku..belasah lauk kenduri sampai buncit2...apa yg aku paham kalu nak kawin nih mesti ada 2 orang..sorang lelaki dan sorang perempuan..pastu mesti kena sanding2 depan orang,pastu mesti ada kompang2...Jadi aku pun jawabla kat mak aku... " Abang nak kawin lepas hantar mak dan ayah pegi haji..." fuhhhh jawapan dari seorang anak yg soleh...mak aku terharu aku jawab camtu..(aku agaklaa...)hhhahhha...

Ni bukan gambar aku laa....aku kawin ngan melayu jek!huhu
Masa aku kecik aku tak tau pun yg aku nak kawin umur berapa..masa kecik keja nak main je..cuma bila dah besar ni..betul2 aku kawin lepas mak ayah aku naik haji...itu pun bila mak aku tengok aku cam takde hasrat langsung macam nak ada isteri...dah lewat katanya...tengok life aku pun cam tak terurus sangat..siap keluar lagi ayat dari mak aku... " hang nih mak tengok macam takmau kawin ja..pasai apa..?" Aku pun jawabla..." nak kawin nih mak..kena ada persiapan..."..mak aku cam tak puas hati... " nak persiap apa lg..hang tu semua dah ada..keja ada...keta ada... ( masa tu aku pakai keta beso skitla...2.0 punya cc bangg!) rupa ada..." (ni aku tambah sendirila!)...Last2 mak aku pun cakap yg ada orang dah berkenan sama aku..nak buat aku jadi menantu..perghhhh! aku rasa cam film star plak...mak cakap bukan sorang dua, yg nak jadikan aku menantu..RAAMAAIII...perghhhh lagila kembang idung aku...Malam tu aku tido siap termimpi2 lagi yg ada pompuan tido kat sebelah aku...

Dan akhirnya aku pun berkahwin...Alhamdulillahh..aku amat bersyukur dengan isteri yg dikurniakan oleh ALLAH ini...aku tau aku bukan suami yg sempurna...bukan seorang yg terlalu romantic cam abang Jalaluddin Hasan..tp yg pasti aku amat sayangkan dia..aku amat kasihkan dia..aku rasa dia cukup sempurna di mata dan hati aku. Semua tu hadir lepas aku menempuh alam perkahwinan...dan dua,tiga hari lepas majlis kenduri aku, mak aku ajak aku bersembang..masa tu isteri aku takde...mak pun mula buka story...kata mak arwah ayah mesti gembira bila dapat bersama meraikan majlis perkahwinan kami..arwah ayah mesti gembira bila tengok menanti baru dia nih seorang yg lemah lembut dan bersopan santun...arwah ayah mesti gembira bila tengok anak kesayangan dia nih hidup gembira dan sempurna cam orang lain...Nak menitis airmata aku dengar ayat2 camtu...Rupa2nya baru aku tau yg mak dan ayah aku cukup risau bila aku kawin lambat..mak aku siap cakap lagi yg aku mungkin dah terkena buatan orang..sebab tu taknak bernikah...orang2 kampung pulak siap teka lagi yg aku nih tak berminat dengan orang perempuan...sebab tu taknak kawin..nauzubillah...Jadi bila aku dah berkahwin dan ada anak, terbukti yg aku tak termasuk sama dengan kaum nabi Luth....terbukti yg minat aku hanya pada perempuan..dan aku memang PENCINTA WANITA..arghhhh...

Sebenarnya aku sendiri pun risau...cuma mungkin masa dan jodoh belum sampai..Dan bila semua nih aku lalui...aku paham dengan kata2 orang yg jodoh tu sebenarnya di tangan ALLAH...hari ini aku dah kawin...kalu bole nak tambah lagi..tp aku sure isteri aku kompom tak bagi...hahaha...Ahlaa pun sure tak bagi...harap rumahtangga kami akan kekal sampai bila2..sentiasa ceria dan bahagia..mendapat rahmat dariNYA...dan pada ibu dan arwah ayah..terima kasih dari anakanda kerana prihatin tentang jodoh ini...aku tau aku tak mampu balas segala jasa dan budi orang tuaku..merekalah segala2 bagiku kat dunia yg sementara ini...semoga kedua orang tuaku akan sentiasa beroleh keampunan dan kesejahteraan dari ALLAH..untuk ibu HAJJAH ROMLAH BINTI SULAIMAN..i love you so much...mmmuahh...mmmuahh...untuk ayah HAJI KAMIS BIN MAT JAM...semoga ditempatkan rohnya bersama para syuhada', para solihin,para anbiya'...ameen ya RABBUL JALEEL... 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...