Saturday, June 18, 2011

Laju... laju... Buaiku laju...

Buai laju2 sampai pohon ara...
Apa dalam baju sekuntum bunga cina...

Ahlaa seronok naik buai kt Edinburgh, United Kingdom
Semalam Ahlaa merengek-rengek suruh aku buatkan buai utk dia... Sian plak aku tgk Ahlaa ni... Yela, sejak dok sini dia tak merasa lg nk main buaian...jongkang-jongkek...gelungsor... dan yg seangkatan dengannya. Semenjak 2 menjak ni  juga dia slalu dok atas kain batik aku time aku tgh syok2 ddk kt birai katil... Sambil2 bergelak-ketawa bersama DaunKuchai menonton maharaja lawak... Konon2 dia bayangkan kain batik aku tu buai la... Ala, kan kalau kita pakai kain batik dok kt ujung katil akan terjuntai la sket kain batik kita tu... Haa, Ahlaa dok kt situ la... sambil nyanyi2 riang lagu buai laju2... Klakar jugak aku menengoknya kadang2 tu, semua benda boleh jd permainan bg dia... Ahlaa... Ahlaa...

Tp semalam, beria-ria betol dia suruh aku buatkan buai utk dia. Aku pun jd serba-salah... Kesian pun ada jugak. Aku pun ckp kt Ahlaa suruh tunggu aby dia blk, nnt aku sendiri akan suruh aby dia buatkan... Sampai je DaunKuchai kt umah, aku pun cerita la pasal kejadian td... DaunKuchai pun sama cm aku, rasa kesian membuak-buak... Lantas tanpa segan-silu DaunKuchai pun mencadangkan kepada aku supaya menanam tulang ikan... Mudah-mudahan esoknya tulang ikan tu akan tumbuh menjadi sebuah buaian yg cantik...

Astaghfirullahal Azim... Aku menggeleng-gelengkan kepala krn tak sangka sampai begitu skali DaunKuchai berfikir... mcm bdk2... Mudah sangat terpengaruh dgn cerita2 dongeng macam tu... Nmpk cm macho sgt tp rupanya ada sket perangai kebudak-budakannya... Lantas aku menampar-nampar pipi DaunKuchai dgn perlahan-lahan dan penuh kasih-sayang... Semoga dia cpt tersedar dan tdk hanyut dlm dunia fantasi imaginasinya... Bila DaunKuchai tersedar dr lamunannya aku lantas menyuruhnya mencari tali dlm bilik stor utk dibuat buaian. Kami ingatkan nk letak kayu sebagai tempat ddk, tp kayu yg ada dh reput la plak... Aku lantas mencadangkan supaya ikat ngan kain je... Asal ada dan blh duduk ngan selesa... Siap ikat semua tu maka jadi la sebuah buaian utk Ahlaa... Jeng... Jeng... Jeng...

Buaian dibelakang rumah

Laju... laju... Buaiku laju...
Amacam, ok tak...?? boleh la drpd takde.... Agak2 korang boleh ke aku nk join skali?? hehhee... Takde maknenya...

4 comments:

Transkripsi Hati said...

Waaa...bu ley dah penat la main basikal, bolehlah nak main buaian ahlaa lepas nih..=p

Ahlaa said...
This comment has been removed by a blog administrator.
DaunKuchai dan UmmuAhlaa said...

boley2...klu sanggup la...byk semut la,huhu.Ahlaa pn dh jarang2 main sbb x tahan kne gigit...hehe

bintulwalideyn said...

ummu ahlaa jgn main lg, tunggu uwais al-qarni/zahratul marwa kuar dlu. takut dahan patah nak tampung 2 org.keke~ nanti BuNi pegang uwais/marwa sambil tgk ummi main buai nyanyi lagu buai laju2 versi mak dara. ahaks~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...