Friday, June 10, 2011

TAHAP ... namamu teratas!


Seingat aku pertama kali aku jejak kaki ke bumi bertuah ini pada 12 Jan 1989...arghhhh lama betoi peristiwa tu berlalu...Aku ingat lagi, masa tu yg hantar aku...ialah mak, arwah ayah dan jugak pakcik Isa. Kami pergi ngan kete Datsun buah kana pakcik Isa sebab kami mmg tak pernah ada keta. Kata mak suatu ketika ayah hampir nak beli kete, tp memandangkan pendidikan anak2 lebih utama..maka ayah batalkan hasratnya tu...Bagi ayah kami tak perlu sangat kete..kalau nak ke mana2 bole naik bas...kalau nak ke pekan sehari bole jalan kaki..kalau nak ke bandar Jerantut bole naik bas Leng Huat... (bas nih dah arwah dah skrg)... mungkn bankrup dah kot!hhhahha...

Aku pulak tak kesah sangat kalau kami takde kereta... sebab kalau pakai kete pun tp terpaksa berhutang dan meminjam utk isi minyak buat apa...baik takyahhhh...dan aku plak mmg tak suka naik kete..asal naik je...muntah...asal naik je muntah...ayahhhh aku jugak yg kena riba bila aku dah muntah dan keluarkan semua yg aku makan sejak pagi! Masa aku dapat tawaran ke TAHAP ni ayah dan maklah yg paling seronok...Aku pun tak tau kenapa...sebab kalau ikut nafsu dan jiwa metal aku masa tu...aku nak je pegi ke Sek Men Saint John, KL atau pun ke SMSAS Kuantan...ataupun paling tidak ke SMPS sekolah projek bola...sebab aku dari kecik bercita2 nak jadi pemain bolesepak pro.. macam messi... eh messi mana idup lagi masa tuu... maradona daaa.... Tp kata ayah aku lebih sesuai pergi ke TAHAP...


Di sini aku dimasukkan ke bilik 7...sama2 dengan 3 budak baru yg lain....aku kena duduk asrama sebab mmg peraturannya takleh duduk kat luar. Aku pun mulalah belajar idup berdikari...dan aku mmg excited dengan suasana baru nih...sebab bg aku bila  kita bole berdikari tu bermakna kita dah mula nak dewasa..bila kita dah dewasa tu bermakna kita dah bole kawin...sebab kalau kita kecik je manjang tak beso2 langsung takde canla nak kawin... rugi woooo sapa yg takde nafsu nak kawin!! hhahahhha....

Rutin harianku pun berubah..kalau sebelum tu semua mak yg sediakan...aku cuma basuh kasut sekolah je..tp kat sini semua benda aku kena buat sendiri...Mulalah aku belajar camne nak rendam baju...camne nak basuh baju..camne nak nila baju..camne nak seterika baju... perghhh niii lah dia... nak rasa jd orang dewasa sangat! Pernah jugak aku disuruh oleh abang2 senior utk basuh baju.. kekadang amik makanan..kekadang seterika baju kekadang urut badan..dan macam2 lagi.. kata abang2 senior masa tu... semua yg kami  buat ni bukannya ragging tp sebagai amal bakti dan proses mengeratkan silaturrahim...ikut korang laa!!! aku ingat lagi ada sorang kawan kami kena nyanyi sambil urut badan abang senior tu sampai dia tido..kalu dia tu jenis tido lepas suboh, maknanya member aku tu kena nyanyi sampai subohla... lawakk.. lawakkk... nasib baik aku tak kena... Kebetulan aku nih yg paling kecil dan comel kat bilik 7 tu berbanding member2 yg lain...mungkin sebab tu aku agak kurang kena benda2 jenis amal bakti camtu...Yang aku lawaknya proses mengeratkan silaturrahim tu sampai nak abis tahun...setiap kali brader tu rasa nak urut mulalah dia panggil sapa yg dia suka..nak melawan tak berani...kami ikut jelahhhh....

Suasana dalam dewan makan
 Sebenarnya banyak kenangan yg best masa kat sini... kat TAHAP nih aku bole bayangkan macam sebuah kerajaan kecil... pengetuanya adalah PM... penolong kanan adalah TPM...cikgu2 adalah menteri2... pelajarnya2 adalah rakyat.... warden plak biasala PIHAK POLIS... hhahahha... semuanya berperaturan... Jadi aku banyak belajar benda2 yg baik kat sini... macam2 pengalaman yg aku dapat...bila aku dok sorang2, kekadang kenangan tu datang satu persatu bermain depan mata aku...ada yg sayu..ada yg sedih..ada yg gembira dan macam2...pernah sekali masa tu aku dah tingkatan 3...nak amik SRP...abang2 semua pegi khemah ibadah kat kg Pedah...yg tinggal kami pelajar 3 yg paling senior...aku dan rakan2 main bola dalam hujan lebat siap ada petir sabung menyabung..punyala seronok...tak pikir bahaya langsung...yg penting enjoy...sampaila PK SATU datang dengan kereta dia (ALLAH yarhamuhu) halau kami...bila kat perhimpunan ari Isnin...Pk tu cakap yg main ujan tu budak2 form 1...kami semua tersenyum sebab abang2 yg buat tp adik2 plak yg kena....kah kah kah...!!!

Bila aku naik form 4, aku dapat tawaran ke sekolah lain...ikut nafsu dan perasaan mmg syahdu nak pindah...sebab seronok dan serasi dah ngan member2...brotherhood yg dibina cukup mantap sekali... one for all... all for one! ayat musketeers...last2 aku pindah jugak...lepas tu aku cuma jengah2 sekali sekala kat TAHAP nih...sampaila tahun 2009 bila anak saudaraku pulak mendaftar kat situ...sekali lagi segala memori menggamit kembali...perasaan gembira bercampur terharu bercampur campur...mungkin zaman aku tak sama dgn anak saudaraku....suasananya pun cukup berbeza...skrg dah banyak bangunan baru...bilik 7 pun dah takde orang duduk...tp TAHAP banyak mengajar aku erti hidup..erti perjuangan..erti persaudaraan...dan segala erti lagi...pada guru2 yg pernah berjasa padaku aku ucapkan jutaan terima kasih...aku tau aku mmg takleh nak balas jasa guru..pada rakan2 yg kongsi pengalaman aku doakan kalian terus berjaya...dan pada segala kenangan yg tak mungkin berulang...aku harap ianya akan kekal abadi supaya aku mampu bercerita keindahannya pada anak cucu...arghh TAHAP namamu memang teratas!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...