Sunday, June 12, 2011

Moroccoooo!!! Tungguuu... aku datanggg....

"Ehh! bete ke auk nak ke moghoko?" tanya sahabat baikku dalam loghat Jerantet!...Kemudian kawanku yg lain pulak tanya... " Auk pegi seme ke, sekali ngan anok bini?" masa tu semua masih baru dengan berita yg aku akan ke sini...Aku mmg jenis tak suka heboh2 kalau berita tu belum pasti...Dan aku pun tersenyum bila semua kawan2ku excited nak tau...Diorang pun tak puas hati, bila tengok aku tak kata apa...Seorang kawan aku yg lebih senior pun bersuara...dalam loghat perak... "mikee nyengeh... nyengeh je ni ngapee... nih yg teman rase berbulu nih... kang teman lempanggg kanggg..!" hahhahha... lawak sebenarnya member aku nih.... aku pun terus buka cite.. cer... citeee.... cer... citeee....


Sebenarnya aku mmg dah dapat tawaran dari pihak kerajaan Malaya utk ke sini...cuma yg problem  tarikhnya tak tau bila...Bagi aku menda yg tak pasti buat apa nak kecoh2 dulu....masa aku nak bertunang dulu pun aku senyap je....bukan taknak bagi saham kejantanan aku jatuh...tp aku risau...sebab tempoh bertunang adalah tempoh yg kritikal... macam2 bole jadi...Berlaku pada kawan aku sendiri...2, 3 hari je lepas bertunang...tunang dia buat hal...minta putus...padahal sebelum tu elok je... bersayang2 ngan member aku... panggil member aku 'papa'....dia plak...'mama'....geli geleman aku bila dengar diaorang bercakap dalam telepon....macam diaorang confirm je yg diaorang akan dapat 13 orang anak bila kawin....huhuhu

Bila aku balik kampung je....semua jiran2 aku tanya.... "hang nak pi morocco bila?'' aduhhh sapa pulak yg dok cerita kat orang kampung yg aku nak ke sini....aku dah pesan kat mak ngan abang aku jangan cerita lagi...nih sah kalu tak mak aku yg cerita...sure abang aku! sebab mak ngan abang aku je yg dok kat kampung....dan bila aku tanya mak aku...mak aku pun kata... "sapa lagi yg dok jaja cerita...abang hang laaa.... abih semua dah orang masjid tau..." Aku cakap dalam hati mampus kalau aku tak jadi pegi morocco nih...mana nak letak muka....seantero kampung dah tau termasukla pak imam...tok bilal...tok mudim...Wak jamil tukang sembelih lembu....pak Majid kedai....Abang aku plak....teruja bila aku baru dapat offer dulu...mungkin dia seronok sangat kot bila dengar berita tu...sebab aku je sorang2nya adik lelaki dia...terharu pulak rasaaa...

Dekat rumah mertua aku pun sama...dah heboh...siap lagi masa kenduri kawin kakak ipar aku...makcik2 yg buat kerja utk kenduri tu panggil2 aku..nak confirmkan mana satu menantu Cikgu Supian yg nak gi oversea...ehhh dan lagi tengah dok rancak bergossip sebakul dua... panggil aku...Tapi jawapan aku semua sama...jawapan standard! " Tak tau lagi makcik...kalau dapat saya pegila....kalu tak dapat camne sy nak pegi.." Morocco mmg pilihanku...aku dah plan lama utk ke sini...walaupun negara ni jauh di benua Arfika...aku rasa berbaloi kalau sampai ke sini....


Morocco sebuah negara di Afrika Utara...dari Malaya kena naik flight selama hampir 16 jam...lama tu...sampai sakit2 belakang badan aku masa dalam flight...yelaaa aku naik pun economy class...cuba try first class...camne??Morocco juga adalah negara Arab yg paling dekat ngan eropah...jadi korang jangan terkejutla kalau tengok perangai orang sini cam europian...dengan bela anjingnya...cara berpakaiannya...cara sosialnya...aku mmg tak berapa galakkan sesapa yg nak belajar agama datang sini...kecuali dia datang nak kukuhkan bahasa arab...Aku ingat lagi...mak aku siap pesan kat isteri aku...supaya jaga2 dan tengok2 aku bila kat sini...mak aku cakap kat Ummu Ahlaa.... "Perempuan Morocco nih cantik2... nanti aku kat sini bukan je bawak balik ijazah.. tp sekali ngan zaujah!!!" lawakk arrrr mak aku nii..

Morocco pernah dijajah oleh banyak negara....spain...portugal...yg paling lama france la....bahasa kedua pun french...semua papan tanda, tulisan kat airport...signboard2 dalam french....bahasa arab pasarnya jauh berbeza ngan arab pasar negara lain...masa aku ziarah mesir dulu bole jugak aku paham skit2 apa yg arab sana cakap....camtu jugak masa aku ke Mekah...lagi aku bole paham...tp masa datang sini...dengar mua'llim kutip tiket dalam train cakap...perghhh sepatah haram aku tak paham....morocco..morocco...


Memang aku berdebar masa ujung tahun 2009...sebabnya..takde sebarang maklumat dari pihak Morocco yg aku diterima....sampaila aku mendapat call dari kakak aku....masa tu aku tengah sarapan ngan member2....hari Jumaat...kata kakak permohonan aku TAK DITERIMA....perghhhh berubah air muka aku...member aku la yg cakap....aku mana bole tau air muka aku berubah ke takkkk...sebab aku tak nampak!!Member2 aku masa tu siap cool down kan aku lagi..diaorang ckp....mgkn salah info lah...kena dapat itam putih dulu baru bole sedih2....aku tau, tu semua just ayat penyedap hati...aku bukannya tak kenai kawan2 aku nih....

Lepas dapat berita tu, aku siap mimpi yg aku sampai Morocco dan tanya kenapa aku tak dapat....Namun takdir penentu segala...Masa mak aku sepatutnya buat operation mata kat hospital....tiba2 doktor cakap tak jadi...maknanya, kalu jadi mak aku mungkin kena stay kat hospital dalam 2 atau 3 hari...bila tak jadi kami pun balikkk..dalam perjalanan balik tu aku singgah umah mertua aku...dan masa tulah aku dapat panggilan dari no berpangkal +212....Aku terus call back...dan dapat bercakap ngan auntie Ana....Dia pun cakap yg aku dah bole bersiap utk datang ke sini....perghhhh ilang segala duka nestapa...ilang segala keresahan camne nak berdepan ngan seluruh orang kampung....hati rasa berbunga kembali....Terima kasih auntie Ana..terima kasih Dato' Duta..terima kasih pada semua yg membantu....

Bini aku antara org yg tumpang gembira...tak henti2 dia ucapkan rasa syukur sbb katanya ni lah kali pertama dia dpt naik flight dan merasa dok kt oversea...Dan mak aku ialah orang yg paling gembira bila dapat tau..abang aku takyah ceritalaa...sebab dia dah hebohkan.... kalau aku tak dapat jenuh jugak dia nak menjawab....mak pun cakap mungkin ini hikmahnya mak tak buat operation mata...sebab kalau buat mak dah takleh pegi mana2...takleh nak farewell aku kat airport...aku pulak akan berada kat sini dalam 2 tahun ...mak sure rinduuuu!!!biasala ayat anak kesayangannn....Awal tahun 2010 aku berlepas ke sini...aku bersykur sebab ALLAH makbulkan doa aku....ALLAH lah tempat aku mengadu....ALLAH jualah berkuasa atas segala sesuatu....Dan masa dalam flight utk ke sini... aku siap berangan2 teringat kata2 mak aku.... perempuan2 morocco nih cun2.... ada can nih aku tambah satu lagi... Tp bila aku tengok muka isteri dan anak aku yg keletihan kat sebelah... hati aku pun cakap balik... "Datanggglahhhh perempuan morocco yg paling cun pun... aku tak akan tergoda! hhahhhha..." lepas tu hati aku terus menjerittt... "Morocoooooo... kau tunggu!!!! Aku pasti datangggggg!!!!.."  alahai cam cite KL Menjerit kan????

2 comments:

Anonymous said...

salam bro...moga sihat hendaknya..
tak tau mcm mana tersinggah kt blog ni..best dan kelakar jugak bc citer awak ni..dan teringatkan Morocco sketika.

Sy bkas pelajar di era 80'an -awal 90an...zaman Raja Mat Hassan Sani (Bapak kepad) Mat Nam skang ni..

Rindu sy psl Morocco terubat jg bila sy dpr berpeluang ke sana pd 2009 lalu dari Eropah berjalan makan angin..setelah lebih 20 tahun jejak kaki kali pertama..

Byk yg berubah...rasanya Org Morocco makin wara' beragama, sempat saya solat Zohr di Masjid dkat dng Unic Muhd V Rabat tu..byk saf org yg solat dan dikalangan org Muda pula,..tidak mcm zaman saya dulu hanya yg tua ganyut dtg Solat.

Morocco time ti..Bukan Lagi Rocker Kapak...Tapi Komunis Marxism Stalin Lenin!...Pensyarag sy hampir semua berfahaman Marxisme..sampai dorang bleh ckp kejatuhan Russian masa 1989/1990 tu sbb tak ikut Kitab Das Kapital Marxsm!...w/pun sy bukan aliran agama di Maroc dulu..tp sy tak tinggal smyang kalau di Univ..bila solat nk ambik air smyang pun org pelik tgk apa kita buat.

InsyaAllah..pjg umur murah rejki..sy nk bwk anak2 bini sy berjalan ke sana..

cuma sy lihat dh makin ramai bdk Melayu di sana..tahap penguasaan Bahasa Darijah tak sebaik dulu, beza nya bdk Melayu zaman skang ni makin waraa dan alim..tak mcm zmn sy geng2 main gitar kt umah!..sy duduk sana 5 tahun...alhamdulillah dapt menguasai darijah dan fushah termasuk Perancis dan Hebrew dengan baik..syukur Allah.

salam.

DaunKuchai dan UmmuAhlaa said...

salaam alaik bro....terima kasih sebab jenguk blog nih..dah lama saya tak update tiba hari nih tergerak hati nak baca balik pautan lama....terlihat komen bro yg kelakar ...saya percaya bro skrg ada kat mana2 jabatan kerajaan..sebab generasi awal 90-an rasanya takde yg datang sendiri....semuanya tajaan...kot2 kalu terjumpa kat mana2..bolela kita bercerita panjang....saya skrg dah tak dok sana..tp memang hati nih sokmo teringat lebih2 lagi kat harsyah,harirah ngan kus kus..bro sure pernah rasa semua tu....okla bro...sampai berjumpa lagi..dipersilakan baca posting2 lain...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...