Wednesday, June 29, 2011

Kenduri Aqiqah Arab Morocco.....

Aqiqah merupakan satu ibadat yg sangat dituntut dalam Islam.... Setiap umat islam seharusnya pernah diaqiqahkan oleh orang tuanya..... Tak kiralah masa bila yg penting ayah atau ibu kita pernah buat aqiqah utk kita.... hukum aqiqah dalam mazhab imam As Syafie adalah sunnah muakkadah... maknanya sangat2 dituntut kita melaksanakannya...

Dan 3 hari lepas aku berpeluang utk melihat sendiri bagaimana arab moroccan melakukan ibadah aqiqah ini... yelaaa bukan senang nak dapat jemputan arab cam majlis2 keramaian kita kat malaya sana... aku mmg dah lama teringin nak join kenduri kawin diaorang ke... kenduri bertunang ke..kenduri arwah ke... (arab sini tak pernah buat pun kenduri arwah cam kita kat malaya...)... bukan apa.. masa aku kat malaya dulu bole kata hari2 dapat jemputan kenduri.. paling koman kenduri tahlil arwah... belum kira lagi cuti hujung tahun...kekadang sampai 4 biji rumah serentak buat kenduri.... bila dah bertembung kenduri mulalah berlaku pembaziran.... tu yg sedih.. orang kat sini sampai cari makan kat tong sampah.. yg kita pulak boleh buang2 camtu je.... malaya... malaya..

Hidangan I

Kambing..Hidangan II
Aku dijemput oleh tuan rumah utk datang lepas isyak... dalam fikiran aku biasala buat kenduri lepas isyak nih... kita pun kekadang buat kenduri  waktu camtu jugak... Kebetulan pulak isyak kat sini masuk pada pukul 10.20 malam.... Jadi aku ngan En. Sofri planned pergi dalam pukul 11.00 malam...hahaha... korang kena ingat pukul 11.00 malam tau.... maksudnya time  sampai je, terus makan... takyah dah tunggu2... sebab arab sini takde marhaban atau tahlil cam kita....

Rupa2nya bila kami sampai majlis belum mula lagi... bila kami tanya tuan rumah, dia cakap tengah tunggu ayah dan adik beradik dia dari kampung...Takpelaa kalu camtu.... Untuk pengetahuan, majlis nih dibuat asing2 antara lelaki dan perempuan... perempuan sesama perempuan je... dan majlis diaorang sebelah petang.. dalam pukul 3.00 pm.... Masa kami sampai tu dah adalaaa 3-4 orang Pak Aji yg sedang bersembang... terkejut jugak diaorang bila ada tetamu asing yg join kenduri aqiqah nih... Mula lah diaorang tanya kami macam2 soalan... Dan yg paling penting bila diaorang tau kami nih rakyat malaya, maka berlakula puji memuji sampai ke langit yg ke-7... macam2 diaorang puji rakyat malaya.... cakap orang islam malaya nih betul2 mengamalkan islam la...berakhlak mulia la... bersistem la... negara islam termaju la... siap diaorang cakap lagi, yg malaya skrg tengah proses nak buat helikopter... perghhhhhhh!!!! mula2 kembang jugak idung kami... tp bila aku fikir2 balik... pujian tu diaorang basedkan dengan pelajar2 malaya yg belajar kat sini atau dengan jemaah haji yg mereka jumpa di Mekah... aku jadi sedih dan hiba...

Sebabnya kalu diaorang semua tau hakikat sebenar apa yg berlaku kat malaya waktu ini pasti perception diaorang tentang kita akan berubah... tentu diaorang akan frustrated menonggeng.... Bayangkanla bole kata hari2 ada kes buang bayi... bayangkanla berlambak2  klip perlakuan seks rakyat malaya kat you tube ( aku tak tengok yee... cuma dapat maklumat saja... kang korang tuduh aku tengok plakkk.. tak relaa...!!!) Kes ragut yg tak henti2... scandal pemimpin islam, perlakuan artis yg tiada batas... dan macam2, yg mana sedih utk aku tulis kat sini...

Tepat lebih kurang jam 12.00, sampaila keluarga tuan rumah dari kampung...maka majlis pun bermulala.... jeng.. jeng... jeng... aku ingatkan terus makan...rupa2nya sebelum majlis soru-menyoru ada bacaan ayat2 suci alquran terlebih dahulu... Pak2 Aji yg tanya2 kami tu adalah orang yg dipertanggungjawabkan membaca ayat2 suci alquran.... lepas siap bacaan alquran...diaorang sembang2... makanan belum sampai lagi.. yg sampai baru syai maghriby.... jam dah menunjukkan 12.30... lepas je minum2 tu ada pulak bacaan alquran kali kedua... maka bacalah mereka dengan cara bacaan morocco hampir 15 minit.... Bacaan alquran cara morocco ni mmg lain dari yg lain..sayangnya aku tak bawa handycam utk record bacaan diaorang... rugi plak aku rasa....


Dalam 12.45 mlm, salah seorang Pak Aji bacakan doa.... (Aku syak dia nih mungkin imam masjid...) Aku kata dalam hati yessss!!!... dah baca doa nih kejap lagi makan la...tak sabar dah aku sebenarnya...maklumla dekat pukul satu malam dah... Lepas je habis bacaan doa.. syai maghriby datang lagi... yeahhhh!!! dah hampir dahhh nak makan-makan.. biasala air sampai dulu...makanan dan lauk pauk datang kemudian.... Tp sangkaanku meleset... lepas minum syai tu... Geng2 Pak Aji tu start pulak dengan selawat nabi.. kira cam marhabanla kalu kat tempat kita... cuma nada dan iramanya berbeza... Aku pun dah mula suspen.. ada makan ke tak nih.. ntah2 kenduri diaorang nih padan dengan syai maghriby diaorang je...!!! hhuhuhu...


Lebih kurang pukul 1.30 mlm, habisla bacaan selawat ke atas nabi tu.... lepas selawat selesai, bacaan doa sekali lagi dibacakan oleh salah seorang Pak Aji yg aku syak Pak Imam kawasan situ... lepas habis je bacaan doa... diaorang pun sembang2.. macam2 topik yg diaorang sembang.. dari tajuk agama sampai ke tajuk kesihatan.. respek jugak aku kat diaorang nih... untuk makluman, yg dijemput utk ke kenduri nih tak ramai... adalaa dalam sekitar 15 orang.... 5 orang bukan ahli keluarga tuan rumah termasuk kami berdua, yg lain2 semuanya kaum kerabat dia je....

Tengah2 sedap diaorang bersembang ( aku layan je diaorang tu sementara nak tunggu hidangan sampai..) Tiba2 Pak Imam tu minta izin dengan tuan rumah utk bagi sedikit tazkirah.... perggghhh!!! tazkirah agama tengah2 malam...masa tu dah dekat pukul 2.00 pagi.. Tahan pulak mata pakcik2 arab nih berjaga sampai lewat pagi.. yg Pak Imam tu pulak bersemangat je aku tengok masa bagi tazkirah.. sekali sekala dia akan tanya aku.. faham ke takk... Dia bg tazkirah tentang ibadat aqiqah menurut islam yg sebenar... Seingat aku kat malaya tak pernah lagi Pak Imam sampaikan sepatah dua kata sebelum hidangan majlis sampai... Pak Imam kita lagi cepat makan lagi bagus... kekadang tahlil pun nak express je... yg penting makan!hhahaha...!!


Aku pun dah mula yakin yg majlis aqiqah arab morocco nih setakat minum teh maghriby diaorang je.. minum teh 4-5 gelas pastu balik... sebab jam dah dekat pukul 2.30 pg makanan tak sampai2 pun lagi... mungkin diarang hanya jamu kaum hawa... sebab bini aku cakap masa diaorang sampai tu ada makan-makan... yg geng2 laki kira amik makanan rohani jelaahh!... Namun selesai je Pak Imam tu bagi tazkirah, selang 2-3 minit, hidangan pertama pun sampai... ayam 3 ekor utk dimakan oleh 6 orang.. maknanya setiap 2 orang  utk seekor ayam... arab sini memang biasanya memiliki tangki perut yg agak beso...


Lepas je selesai makan ayam... ayam ngan roti je tau.. takde nasi2... datang plak hidangan kedua.. iaitu daging kambing.... maka kami pun makanla semua makanan tu.. aku ngan En. Sofri mmg tak bole nak abiskan dah.. mana tahan, dah dekat pukul 3.00 pagi!!!... kalu kat malaya dah lama dah para jemputan cabut lari kalu makan lewat2 camni... so kami makan je apa yg termampu... dan yg terakhir datangla buah2han sebagai pencuci mulut.... Selesaila majlis kenduri aqiqah yg kami tandang tu... aku mmg dapat pengalaman baru... banyak benda yg aku dpt masa pergi kenduri nih... dan yg paling penting acara makan-makannya bermula seawal jam 2.30 pagi... satu record yg tak pernah aku buat sebelum datang sini.... mmg tabik spring aku kat pakcik2 tu yg bole tahan mata dan perut diaorang sampai waktu lewat pagi camtu... hahahha!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...