Wednesday, June 29, 2011

Marahlah... jika ianya perlu...

Semua orang ada sifat marah... sebab insan mmg diciptakan dengan sifat itu... hanya robot je yg tak tau marah... camtu jugak ngan mesin fotostat atau komputer... bagila banyak mana pun helaian kertas utk difotostat... seratus... seribu atau sejuta... pasti mesin fotostat itu tak akan marah... paling2 pun dia akan jammed sebab kita dok kerjakan dia siang dan malam.... ataupun ink fotostat tu dah abis... ataupun kertas carbon dia dan rosak...

Itu mesin.... tp manusia lain.... manusia ada perasaan... manusia ada nafsu... manusia akan marah bila hak2nya tak dipenuhi dengan adil dan saksama... manusia akan marah bila rasa dirinya ditindas dan dizalimi... sebab tu takde seorang insan pun kat dunia nih yg tak pernah marah.... kena pulak yg jenis panas baran... bukannya tak pernah marah... mungkin hari2 dia akan naik angin... mungkin setiap saat ade je rasa yg berbuku kat dada dia... mungkin setiap jam dia akan mengamuk... pantang orang lain silap sket... dia akan lahirkan perasaan marah itu...

Aku rasa amat bersyukur bila tak tergolong jenis yg cepat marah... (aku rasala... sebab tak penah pulak orang cakap aku nih jenis belasah orang je setiap masa...) hhhaha... tp 2 hari lepas aku sempat melihat bagaimana orang2 arab morocco nih lahirkan rasa ketidakpuashatian mereka... arghhhhh... mungkin ini adalah pengaruh semasa yg bermula di Tunisia... kemudian merebak ke Mesir... kemudian merebak ke Libya... tp aku yakin mereka semua benar2 rasa hak2 mereka sebagai golongan marhein tidak dipenuhi... biarlah apa kata orang negara lain sekalipun tp mereka the moroccan rasa inilah jalannya utk menuntut hak yg belum tertunai...


Syok jugak bila aku tengok diaorang semua berarak... ramai polis yg ada kat situ... aku pun apa lagi joinla sekaki... barula  rasa yg aku nih sebahagian dari mereka... walaupun idung aku tak setinggi idung diaorang... sekurang2nya aku sempat juga menjadi demonstrant menuntut hak2 sejagat.... barula pejuang sejati namanya!!! arghhhh.... mmg kesian bila tengok keadaan kebanyakan masyarakat morocco nih... ramai graduannya takde kerja... pernah sekali seorang arab datang ke rumah budak malaya di sini utk betulkan piring parabola... dan bila aku tanya dia nih mmg pakar ke bab2 membaiki parabola, tv, radio dll... dia jawab tak... aku pun tanyala, dia tengah buat apa masa tu... dia jawab yg dia tengah siapkan tesis phd dia dalam bidang biologi... terkejut katak aku... pelajar phd dalam bidang biologi takde kerja... dan sedap2 bantu orang baiki parabola... bukannya sorang yg camtu... rupa2nya ramai lagi graduan master, phd yg takde kerja...

Mungkin demonstrasi pilihan mereka utk menyatakan rasa marah itu... aku tak pelik sebab yg turun rata2 golongan rakyat biasa... golongan kaya... tokeh2 besar mmg akan cakap membuat demo ini adalah satu tindakan bodoh... satu tindakan yg merugikan... tp diaorang pernah tak fikir ttg susah dan payahnya golongan ini utk mencari sesuap nasi... eh silap... sebuku roti! (arab mana makan nasi daaa..) dan aku lihat riak2 marah itu terserlah di wajah2 mereka... bila aku join sekali ngan diaorang, mereka rasa bangga dan teruja... maklumla aku nih foreigner.... bila sekali aku snap gambar peserta demo itu... mereka tersenyum dan angkat jari menunjukkan tanda bagus... lalu aku pun tersenyum dan katakan pada mereka.... Marahlahh saudaraku sekalian... jika ianya perlu.... 


2 comments:

Udy said...

mantap! mujur la muke sy ade iras2 taliban sikit..leh gak join..tp kantoi bab rambut..haha

daunkuchai said...

jomla join brader udy...barula pejuang sejati nama dia...jom kita buat idrob dekat apoge..bebudak nik ada tak naik nama kat lauhah natijah...hahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...