Monday, June 6, 2011

Diganggu Pakcik Arab

Suatu pagi,aku mengajak DaunKuchai pergi ke suwaiqah untuk menyambung semula aktiviti menyopping barang2 yg hendak dibawa balik ke Mesia... DaunKuchai lantas menyemak jadual aktivitinya pd ari tersebut. Nasib aku baik krn jadualnya kosong utk ari itu. Fuhhh lega betol detik ati ku... kalah artis ngetop...iye DaunKuchai mmg mempunyai jadual yg agak padat ye. Sampaikan aku ngn Ahlaa pun kena wt appointment ngn dia kalau nk ajak gi mane2... kami bersiap2 utk ke sana dgn secepat mungkin krn aku nk beli byk barang. Sudah terbayang2 diruang mataku pe yg nk dibeli. Ternyata aku lebih cepat bersiap berbanding dgn DaunKuchai...Jadi salahlah tanggapan masyarakat kite bhw sesungguhnya org pompuan ni mengambil masa yg lame kalau bersiap nk kuar...uishh teruk betol la mentaliti org2 kite ni.Ada ke ptt cakap camtu kt kami wanita2 yg ayu lagi sopan ni... ishhh...ishhh

UmmuAhlaa   : Abang,cepat la nnt lewat lak...takyah la bersolek beriya-iya sangat...takde org pn nk ngorat. Kalau ade tau la syg nk wtpe ngn mereka2 tu...
DaunKuchai   : Kejap ye syg...sabo la...Abg nk wt macho2 ni bkn tuk org lain.Tuk syg gak...

Setelah hampir setengah jam,tahap kesabaran aku pn semakin menipis...aku gi dapor jp minum segelas air kosong utk menaikkan semula tahap kesabaranku.Ternyata cara tersebut berkesan bagiku.Dengan suara ala2 buluh perindu aku pn memulakan perbualan....

UmmuAhlaa   : Abang,syg gi kuar dulu la...Syg bwk Ahlaa skali tau. Abang cepat la sket. Syg tunggu kt qitor (keretapi laju kt sini).
DaunKuchai   : Ok,abang pn dh siap ni...Tp syg gi la dulu sbb abg nk kunci pintu...
UmmuAhlaa   : Ok...bereh bebeh...

Aku pn berjalan kuar sambil menolak stroller Ahlaa menuju ke destinasi. Dari jauh aku nmpk seorang pakcik arab yg agak berusia dok usha2 aku. Aku wt tak tau je dan meneruskan perjalanan. Tiba2 pakcik arab tu berjalan laju memotong langkah ku. Pehal lak pakcik ni,detik ati ku.

Pakcik Arab   : Sorang je ke?
UmmuAhlaa  : Ermmm2.... (sambil menunjukkan isyarat tangan bhw aku bersama ngn DaunKuchai)
Pakcik Arab   : Anak awk ke?
UmmuAhlaa   : Iye anak saya.
Ahlaa            : Labas?

Pakcik arab tu tak mengendahkan pertanyaan Ahlaa sebanyak 3 kali. Melampau betol,desis ati ku. Tak pernah org2 kt sini wt tak tau je ngn budak kecik. Lagi2 ngn Ahlaa. Ok,wt pengetahuan korang,dialog kt atas tu dalam bahasa arab tau...tp aku tak tau nk tulis cmne,hehe. Eh,tp aku paham la dia ckp pe cume nk balas semula je tak tau.ekekekeeee....Pakcik arab tu cm nk sembang lame,tp malas aku nk layan sbb cara dia tu cm nk ngorat aku je.Tiba2 dtg sebuah teksi melintas depan aku. Aku nampak dalam perut teksi tu de beberapa student pompuan. Salah seorang dr mereka melambaikan tangan ke arahku. Aku membalas sambil berjalan2 sket seolah-olah mengejar mereka. Padahal mane boley kejor yob kejor...Teksi kn laju,mane larat nk kejar. Sebenarnya aku nk lari dr pakcik arab tu. Malas aku nk layan die.

Aku berenti kt seberang jalan. Tujuannya nk tunggu DaunKuchai kt situ. Beberapa minit berlalu tp DaunKuchai ttp tak muncul2 gak. Aku tertinjau-tinjau kearah belakang mane la tau ternampak DaunKuchai. Aku bertekad,kalau DaunKuchai muncul aku nk tayang kt pakcik arab tu suami aku. Bior dia tau aku datang ngn suami. Sedang aku tertoleh-toleh tu aku nampak kelibat pakcik arab tu disebalik sebuah kete yg diparking sekitar situ. Eh,ada lg pakcik ni...ingatkan dh blah td.Pakcik arab tu melambai-lambaikan tangannya kearahku...La,tak putus asa lg rupanya...Aku yg sedikit ketakutan tanpa membuang masa terus je berlalu. Tak jd aku nk tunggu DaunKuchai.Pakcik arab tu menyorok kt belakang sebuah kete td tu sbb aku lepak sebelah makcik arab bersama ngn 2org anaknya.Kalau takde makcik tu sure pakcik arab tu dtg kt aku. Mengerikan betol...

Tak sampai setengah minit tunggu kt qitor ni,DaunKuchai pn muncul sambil tersengih-sengih menampakkan barisan giginya yg putih tu.Silau mataku...Sib baik pakai spek itam,kalau tak rabun aku.hehheehe....Xdela tak pakai pn...Malu la,kang org ckp ngengada plak minah ni. Aku tak cerita pn kt DaunKuchai kisah td... Saje nk tunggu balik umah karang br cite...Aku bkn pe nnt DaunKuchai tak jadi lak temankan aku gi shopping...Mesti dia patah balik punye dan suruh aku tunjuk sape pakcik arab tuh...DaunKuchai ni bkn boley kalau de org ngorat aku. Sayang isteri katakan...Mesti dia sambil mengetapkan bibir dan sambil  menggenggam penumbuk... menahan marah la tu kononnya...Tp bukan stakat satu penumbuk je tau,dua2 penumbuk kang dia genggam. Tp stakat genggam jela,mana berani dia nk tumbuk pakcik tu.hehehe. Bukan tak berani tp tak nak la gadoh2 ni,lagipun pakcik tu bkn wt ape2 pn kt aku...stakat nk sembang sambil tersengih-sengih je,huhu. Ntah pe2... 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...