Friday, June 3, 2011

Cerita Ahlaa...


gelagat Ahlaa bila terpandang kamera
"Aby! kenapa tak buat bahs nih?" tanya anak sulongku yg sorang nih... kekadang aku cam nak tergelak bila dia asyik prihatin dengan rutin harian aku selama kami kat sini.. ada je ayat2 yg macam ala2 makcik punya style dia tanya... kadang2 dia mengomel.. hhhaahha... kalau tengok kat umur dia mmg tak caya langsung yg ayat2 camtu boleh keluar... kadang2 dia kuar statement camnih kat ayah dia yg sibuk buat keja... " Aby! janganla tutup lampuuuu... Ahlaa nak buat kerja nih... " Kerja apalaa yg dia dok buat sangat aku pun tak tau... Tapi aku sangat sayang kat dia..aku amat kasih kat dia.. setakat nih dialaaa penyejuk hati dan mata kami.. aku selalu berdoa yg dia akan jadi anak yg solehah bila besar nanti... Dia akan jadi penegak kepada agama ALLAH yg maha suci ini... menjadi kakak sulong yg bertanggungjawab,cerdik,bijak, mempunyai akhlak yg baik2... bole menjadi contoh pada adik2 dia yg lain... hari2 aku berdoa yg baik2 je untuk dia... dan aku yakin doaku pasti dimakbulkan oleh ALLah AZZA WAJALLA... ameennn..

  
Ahlaa ketika baru bole merangkak
Sekarang dia dah makin besar... dah petah bercakap... dah pandai nak nasihat2 aku... aku seronok bangat bila dia berceloteh.. bila dia start nak cite mmg aku akan space waktu utk dia.. aku nak dia rasa dihargai.. walaupun kekadang cite dia aku pun tak berapa nak paham.. yelaaa banyak sangat benda dia nak cite dalam satu masa.. nak cite pasal ammu haziq la.. cite pasal ammu ali la.. cite pasa nak pegi jamiah la... pastu masuk cite pasal dia main facebook la... lompat pulak dia pegi FBI laa... ada sekali tu dia dibawa oleh satu family melayu ke marjan (satu pasaraya yg agak besar kat sini)... dia balik rumah tengah malam... bila sampai rumah je aku ngan isteri dah nak tido... tp masa tu dia taknak tido, dia nak cite dulu apa yg dia main kat marjan...  punyala excited dia bercerita.. aku yg mengantuk sangat masa tu dia kacau supaya tak terlelap...  last2 aku layan cite dia..aku cakap dalam hati (mgkn masa aku kecik dulu pun aku buat camni kat arwah ayahanda aku)..sambil dia bercerita.. sambil dia baring.. last2 aku dah tak dengar suara dia.. dia dah tido!tido lebih awal dari aku.. takpela yg penting dia seronok dan puashati masa main2 kat marjan tu... dan sebenarnya aku lagi seronok bila tengok dia sentiasa ceria dan aktif... 

Bagi aku hidup ini satu putaran..satu kitaran...apa yg kita buat kat mak, ayah kita dulu pasti akan berulang balik pada kita...kalu kita banyak berjasa pada ibu dan ayah..insyaALLAH kita akan dibalas dengan benda yg baik suatu masa nanti...bila aku dah jadi bapa nih..baru aku tau makna pengorbanan,makna kasih sayang,makna kebahagiaan...kalu dulu aku sentiasa cuba utk menjadi anak yg terbaik buat mak ngan ayah aku...dan aku berharap perkara yg sama akan dibuat oleh anak2 kami...kalau dulu aku sentiasa berusaha utk membahagiakan mereka..aku harap ALLAH akan menjadikan anak2ku pun setiasa berusaha ke arah itu..dan kalau dulu aku sentiasa taat dan berkorban utk ibu dan bapaku..semoga suatu nanti anak2 kami akan bersikap macam tu jugak..ameen ya RABBUL JALEEL...yg penting dalam hidup ini kita kena sentiasa melihat siapa diri kita dahulu sebelum kita nak bentuk dan didik anak2 kita...kalau dulu kita penah buat silap ngan orang tua kita..cepat2la minta ampun dan maaf dengan mereka...sebab redha ibu bapa cukup penting dalam hidup ini...

Setakat nih..Ahlaa sangat2 menceriakan...sangat2 menghiburkan..dan setiap gerak geri dia sebenarnya adalah cerminan telatah dan gelagat kami masa kecik dulu..yelaahhh diakan gabungan genetik aku ngan bini aku...sure kalau dia tak ikut perangai aku..dia akan ikut perangai isteri aku...sebab tu kadang2 kami akan sentiasa berdebat kalu ada je gelagat2 baru yg dibuat oleh Ahlaa..mulalah masing2 nak mengaku perangai yg baik tu diwarisi dari dia..tp bila ada je keletah dia yg tak berapa bagus..masing2 dah taknak mengaku..hhahahha...apa2 pun aku harap dengan kehadiran adik Ahlaa nanti, lebih menceriakan hari2 kami yg mendatang..aku pasti Ahlaa pun akan seronok bila dapat adik nanti..sekarang pun dia dah sembang2 ngan adik dia..siap mentioned lagi yg dia tu kakak sulong... " adikkkk...ni kakak sulong, nak cakap ngan adik...adikkk..dengar yeee.." hhahaha..lucu bangat si Ahlaa nih... Ahlaa... oh Ahlaa...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...