Sunday, June 5, 2011

Cantiknya Masjid Tu!


Masjid Hassan II, Casablanca
Sebelum aku datang ke sini, aku pernah terbaca pasal masjid nih...masa tu aku tak terbayang pun yg aku akan jejak kaki ke bumi Barbar ni..Jadi aku mmg kagum betul laa dengan cerita yg dipaparkan oleh penulis paper tu..Kalau tak silap dia kata masjid nih adalah masjid ketiga terbesar di dunia selepas Masjidil Haram dan Masjid Nabawi di Madinah...Perggggh hati kecilku berkata Morocco nih sure negara yg amalkan islam betul2...Yelahh kalu dah masjidnya pun besar, tersergam indah...sure ahli jemaahnya ramai tak terkata cam kat Mekah dan Madinah tuu...Kebetulan masa aku baca artikel tentang masjid nih, aku dah pun menjejaki ke kedua-dua masjid terbesar di dunia tu...Jadi masa baca tu aku dah siap bayang2kan kalu terbatal wuduk, pegi je nak amik balik..sure kita dah takdan ikut imam...pastu kalu lambat skit je datang solat..mesti kena semayang kat luar masjid dengan sejadah sendiri...jauh dari Pak Imam!...kalu nak solat sunat pulak ada je mana-mana orang yg lalu depan kita..yelahhhh aku bayangkan mesti packed ngan crouded betul masjid nih..kalu tak kenapa dia nak buat besar2 kann?...kann?...kan??

Keadaan dalam Masjid Hassan II
Namun bila dah hampir 2 tahun aku kat sini,banyakla cerita yg aku dengar pasai masjid nih...Apa yg aku baca dulu ada jugak faktanya namun autanya dan sensasinya lebih dari apa yg patut dipaparkan oleh penulis...Dah nama penulis suratkhabar perdana, mestila dia kena tulis yg bagus2 je...yg nampak megah,nampak mewah..kalu tak ada dia kena buang lepas buat atrikel tu...Yang paling menyedihkan aku ialah jumlah jemaahnya...aduhhh kalu tengok dengan status masjid ketiga terbesar di dunia, tak sepatutnya ahlinya utk solat 5 waktu sekadar 2 atau 3 saf je...Ahlaa siap bole main lari2 ngan kejar2 lagi kat dalam tu..punyala banyak ruang yg diberikan! Aku pulak bole main tangkap2 gambar dalam ruang masjid...kalu kat Masjidil haram, buat camtu sah2 ada pegawai Hisbah datang rampas kamera!hhahahha...member aku ada terkena sekali masa nak snap kat luar Masjidil Haram, kamera dia nak kena rampas!nasib baik dapat amik balik....

Korang tengokla sendiri....
Masjid dibina bukan utk dijadikan tempat pelancongan...ia dibina bukan utk dijadikan lambang kemegahan...ia dibina bukan utk dijadikan perhiasan..itu yg kita kena faham...Masjid adalah satu lambang bagi islam..masjid berfungsi dalam membina tamadun iman,ilmu dan akhlak para pengikutnya...Jangan la kita tertiru dengan orang2 Barat..diaorang tu dah tak percaya pada agama...dah tak percaya pada ketuhanan...aku bertambah sedih bila beberapa kenalan Arab menceritakan yg masjid ini sebenarnya dibina atas titisan air mata rakyatnya...wang rakyat dikerah dari setiap sudut dan ruang...rakyat wajib dan mesti menghulurkan dana utk memenuhi hasrat sang pemerintah! Kalu semua rakyat Morocco nih kaya raya aku tak berapa kesah sangat...nih kebanyakkannya hidup susah dan takde kerja...pernah sekali aku ternampak Pak Arab kat sini cari makanan dalam tong sampah...sedih aku tengok..dengan tak berpakaiannya...(bukan bertelanjang tau) aku tak abis cakap lagi...dengan tak berpakaian dengan sempurnanya,compang camping dia mencari sesuap rezeki kat tong sampah yg aku hari2 buang pampers Ahlaa kat situ...Sori!ahlaa masih berlampin lagi..Hhhahha...

Sebab tu bila aku ziarah masjid nih dalam bulan Feb dulu...aku rasa sebak,sedih dan insaf...aku sentiasa berdoa biar semua ummah islam di dunia nih faham dengan betul tentang agamanya..faham kenapa kita perlu pergi ke masjid...faham kenapa kita mesti bina masjid....faham apa yg patut dan didahulukan dan dikemudiankan...Kalu kita tak faham beginilah jadinya...Masjid besar dan megah tak semestinya bole menarik ramai jemaah...menarik pelancong bolela...tp pelancong nih kita taula..dah tangkap 2,3 keping gambar pastu terus cabut...kekadang tu siap pakai seksi2 lagi...Tp apa pun bersyukur sebab berpeluang utk datang ke sini dan melihat sendiri masjid nih dengan mata kepala aku sendiri...Aku dengar sekarang nih masjid kat Dubai dah potong ranking masjid nih dari segi besar dan luas..masjid nih jadi no 4...haaaa korang lawanla bina masjid besor2...nanti 4,5 tahun ada plak yg buat lebih besar dari masjid kat Dubai tu...nasib ummah islam tetap korang tak jaga..ekonomi ummah islam tetap masih dalam kesempitan...korang bina masjid besar2 dalam masa yg sama korang lupakan kesusahan,kemiskinan,kemeleretan yg melanda rata2 ummah islam kat dunia skrg nih...Kalu aku ditakdirkan jadi Raja ke atau Sultan esok2...aku harap dan berdoa semoga aku sentiasa ingat asal usul aku..sentiasa prihatin dengan nasib rakyat jelata...TAPI...ada can ke aku nak jd raja atau sultan????arghhhh....Dalam mimpi jelahhhhh... 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...